Lokalt producerad mat – direkt från bakluckan

REKO Enköping fick ett uppsving under pandemin när konsumenterna föredrog att hämta sin mat utomhus i stället för att slippa trängas i matbutiken. Det är inte är lika stor efterfrågan nu som under pandemin – men affärerna rullar på.

Hans säljer mest grönsaker en kall dag i december. Han livnär sig främst på REKO-ringar men också på andra marknader.

Hans säljer mest grönsaker en kall dag i december. Han livnär sig främst på REKO-ringar men också på andra marknader.

Foto: Tora Tomasdottir

Enköping2022-12-25 18:00

Pendlarparkeringen vid stationen, 11,3 minusgrader, luften står stilla. En epatraktor bränner förbi, avgaserna lägger sig som en tunn dimma. En liten stund senare är den bortre delen av parkeringen full av öppna bakluckor och rejält påpälsade försäljare.

REKO-ringar finns i hela landet, idén är att ge producenterna en chans att sälja direkt till konsumenterna utan mellanhänder. Systemet bygger på att kunden förbeställer de varor som önskas, betalar via Swish och sedan hämtar varorna på parkeringen vid utsatt datum. De har ingen försäljning direkt på parkeringen eftersom det då blir en marknad som skulle kräva polistillstånd.

– Via vår facebookgrupp beställer kunderna i förväg vad de vill köpa och från vilken producent. Sedan hämtas varorna ut här på parkeringen varannan onsdag klockan sex på kvällen, säger Maria Festin Wikström, en av REKO Enköpings administratörer.

En kall onsdag i december handlas det mest potatis och kött, men vid högsäsong säljs allt möjligt, färska bär, grönsaker efter säsong, honung och korv. En kund plockar upp en stor säck potatis som väger 20 procent av hennes kroppsvikt, en annan hämtar upp en karta ägg och en påse med köttfärs.

– Jag tycker det är härligt att köpa lokalproducerat, det är det som är bra med REKO Enköping. Olika veckor handlar jag olika mycket, oftast potatis, kött och korv, men när det är säsong blir det mycket grönsaker, berättar Lena Sagström, trogen konsument.

De flesta producenter har REKO-ringen som en liten del av den totala försäljningen där till exempel en gårdsbutik står för majoriteten av inkomsten. Men det finns några som har försäljning via REKO-ringar som sin huvudsakliga inkomst, då bygger det på att man kan åka runt på 10–15 olika ringar i närområdet.

Bosse och Maggan Emanuelsson har en gårdsbutik men tycker att REKO Enköping är ett jättebra forum i och med den korta vägen mellan producent och konsument.

– Vi var kanske 25 säljare när vi gick med i REKO Enköping under pandemin men nu är det färre, och det missgynnar oss alla. Ett större utbud ger fler kunder. Vi hoppas på att vår REKO-ring får ett uppsving igen, visst skulle vi kunna åka längre bort till någon annan REKO-ring och sälja men då tappar vi lite poängen med att det ska vara lokalt producerat, säger Maggan.

Det är inte bara mat som säljs på REKO Enköping, i en baklucka ligger det flertalet lammskinnfällar. Bredvid bakluckan står Esa och Ingrid från Sjogsta som vanligen säljer kött och honung men även ullgarn från de egna fåren. Just den här onsdagen är det en kund som beställt en fäll. Eftersom de vill att han ska få välja själv har de tagit med flera stycken fällar. Johan Hortberg, som betalat för fällen i förväg tar inte allt för lång tid på sig att välja skinn i kylan.

– Det får bli den här gråa, det är en julklapp till min grekiska svärmor, kul att kunna ge något riktigt lokalproducerat. Säger Johan och skyndar tillbaka till sin egen bil med dottern Iris i släptåg.

REKO Enköpings försäljare fortsätter kämpa på varannan onsdag, trogna kunder köper sin potatis och sitt kött. REKO-ringar bygger på ideellt arbete vilket betyder att det krävs engagemang från administratörerna, producenter som är villiga att möta upp samt köpare som lägger vikt vid att handla lokalproducerat.

Det här är REKO

REKO står för REjäl KOnsumtion.

REKO startade 2013 i Finland.

Kom till Sverige 2016.

Hushållningssällskapet drev projektet med REKO-ringar med hjälp av EU-medel fram till oktober 2021.

Producenter lägger ut vilka varor som finns tillgängliga i facebookgruppen en vecka innan utlämningstillfälle.

Konsumenter svarar i inlägget på facebook och specificerar vilka varor de vill ha, producenten bekräftar.

Källa: Hushållningssällskapet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!