– Det är inte bra att det dröjt så länge, normalt tar det åtta till tolv veckor, säger Mikael Björnér kommunikationsansvarig vid Vattenfall Eldistribution.
EP berättade igår om Lena Nyberg som inte kan bo i sitt nybyggda sommarhus då elinstallationen dröjer. Vatten och avlopp fungerar då inte vilket gör att huset inte kan slutbesiktigas.
Det finns enligt Björnér flera anledningar till att det dröjt länge i Lena Nybergs fall.
– Ansökan kom in precis före vinterperioden och det var en hård vinter. Enligt kontraktet skulle arbetet påbörjas under våren. Sen hade handläggaren semester en vecka i april, och var därför inte personligen tillgänglig, säger Mikael Björnér.
Han beklagar dock att Lena Nyberg fått en negativ upplevelse av kontakten med Vattenfall och att ärendet dragit ut på tiden.
– Vi respekterar och har förståelse för hennes upplevelser, även om vi har olika uppfattningar, och vi kommer därför att reducera anslutningsavgiften med tio procent. Vill hon gå vidare för att få mer ersättning kan hon lämna in en reklamation till oss, säger Mikael Björnér.
Ansvaret för att upplysa kunden om hur elanslutningen går till och hur man använder bygg-el menar han ligger både på Vattenfall och på kundens installatör.
– Men det står även i offerten hur det går till och vi har tydlig information på vår hemsida.
Generellt är handläggningstiderna idag långa för dem som söker elanslutning och det gäller hos många elnätsbolag.
Anledningen är den byggboom som pågått under flera år, både bland privatbyggen och bland byggbolag.
– Det har byggts otroligt mycket de senaste åren och det är många som vill ha elanslutning, säger Mikael Björnér.
Borde Vattenfall inte ha gjort något åt det tidigare?
– Vi har prioriterat frågan länge och satt in extra resurser och utbildar handläggare, ändå hinner vi inte riktigt med, säger Mikael Björnér.
Att Lena Nybergs stuga ligger på en ö ska inte ha någon betydelse för den långa väntetiden.
– Jo, till viss del eftersom det försvårar anslutningsprocessen. Vårt ansvar är att vara tydliga mot kunden i ett tidigt skede, säger Mikael Björnér.
Att Vattenfall utnyttjat sin monopolställning håller Mikael Björnér inte med om.
– Det tycker jag inte att man kan säga, det är kö helt enkelt. Det är samma problem för andra elnätsbolag i anslutningsärenden.
Den som bygger hus rekommenderar han att vara ute i god tid med sin ansökan om elanslutning. Exakt hur lång tid det tar beror på fastighetens geografiska belägenhet och eventuella tillståndsansökningar.
– Det handlar även om vilka förväntningar man har som kund, samtidigt som vi ska ge kunden rätt förväntningar. Det är klart att man blir arg om det tar tid och man förväntat sig något annat.