Ombyggnaden av väg 55 mellan Enköping och Litslena ska öka framkomligheten och trafiksäkerheten längs vägen.
Men för boende och företagare i Västra Vällinge mellan Enköping och Skolsta får ombyggnaden stora konsekvenser.
– De flesta in- och utfarter till vägen stängs och det blir viltstängsel på båda sidor om vägen. Men vi är beroende av avfarterna inom jord- och skogsbruket, 55:an är vår 'gårdsgata', säger Arne Nordfors, en av flera som är bekymrade över den nuvarande planen.
Efter ombyggnaden av vägen hänvisas trafiken i området till en ersättningsväg till Skolsta där de kommer ut på 55:an. Det innebär en omväg på flera kilometer som får stora konsekvenser vid exempelvis vår- och höstbruk.
– Det låter kanske inte så farligt, men ska man köra tio lass spannmål en dag blir det en hel del, säger Arne Nordfors.
Lennart Sjöberg har räknat ut att han får köra 495 mil mer om året i jord- och skogsbruket på grund av ombyggnaden.
– Kostnaderna för våra lastbilstransporter till och från byn ökar betydligt i onödan, säger Ingemar Karlsson.
De nya ersättningsvägarna innebär även kostnader och arbete då de ska skötas via vägföreningar.
– Men det är omöjligt att räkna ut extrakostnaden för jordbruket och olägenheten det innebär, säger Arne Nordfors.
Enligt planerna ska en cykelväg anläggas på norra sidan om 55:an från Skolsta till Litslena. Den kommer gå så nära Henry Villéns torklada i Åby att han behöver flytta den och den gamla gårdsallén förstörs.
– Det finns redan en äldre väg på södra sidan om 55:an, gamla E1:an. Gör den till cykelväg det blir mycket billigare och fler kan använda den, säger Henry Villén.
Ombyggnaden innebär att flera busshållplatser försvinner, en allé som funnits sedan 1600-talet huggs ned och resterna av en mycket gammal väg schaktas bort. Väster om Östra Vällinge planeras även en 15 meter bred faunabro.
– Den kostar 25 miljoner och allt vilt kommer att gå rakt ut i åkern. Det förstör brukningen av en stor och fin åker, konstaterar Arne Nordfors.
De ifrågasätter om det är motiverat med en hastighetsökning från 80 till 100 kilometer i timmen för en tidsvinst på 30 sekunder på sträckan. Bullret kommer att öka markant.
– Det märktes skillnad direkt när man sänkte hastigheten för något år sedan, säger Lennart Sjöberg.
Eftersom det bara blir ett omkörningsfält på hela sträckan menar de även att det finns stor risk för köbildningar efter arbetsredskap och a-traktorer längs vägen.
De har haft både lokala politiker och Trafikverkets representanter på besök och diskuterat frågan. Vid samråden har de lämnat in synpunkter och begärt att in- och utfarter behålls, men tycker inte att de fått något gehör.
– Projektledaren har försökt tillmötesgå oss men inget har hänt. Vid ombyggnaden av 55:an mellan Litslena och Örsundsbro behölls alla in - och utfarter. Nu hänvisar Trafikverket till ett nytt regelverk, det fungerar för nya vägar men det här är en ombyggnad och den kan projektanpassas, säger Ingemar Karlsson.
Enligt planen är samhällsnyttan av ombyggnaden större än de negativa konsekvenser den ger. Trafikverket betecknar de negativa konsekvenserna som måttliga.
– Och det är ok med en 2+1 väg om vi kommer ut på vägen och om hastigheten sänk. Vi vill inte hindra utvecklingen, men man måste förstå att det får stora konsekvenser, säger Arne Nordfors.