Riksväg 55 ska byggas om till mötesfri landsväg mellan Enköping och Litslena och mellan Örsundsbro och Kvarnbolund.
Nu har dock kostnaderna för projektet ökat kraftigt. Enligt den första kalkylen låg kostnaden för sträckan Enköping-Litslena på 183 miljoner kronor och för Örsundsbro-Kvarnbolund på 384 miljoner. Exakt hur stor ökningen blir är ännu inte fastställt.
– Men det är en betydande ökning och nu ser vi över innehåll och design för att om möjligt få ner projektet till den ursprungliga kostnadsbilden, säger Nicklas Fowler, projektledare på Trafikverket.
Det finns två orsaker till kostnadsökningen. Dels görs den första kalkylen tidigt i projektet innan man vet mer exakt hur exempelvis cykelvägar ska dras eller hur korsningar ska se ut.
Dels har det tillkommit förbättringar i projektet efter dialoger med myndigheter och medborgare. Exempelvis en bro vid industriområdet i Hagalund, bättre utrustning på busshållplatserna, en faunabro i Örsundsbro och accelerationsfällt för bussarna.
– Man kan ta höjd för en del, men hur stor osäkerhet ska man lägga på? Det görs flera osäkerhetsanalyser med kostnadsbedömningar i ett projekt, säger Nicklas Fowler.
Nu ska ett nytt förslag på besparingsåtgärder tas fram och presenteras för finansiärerna, Trafikverket och Region Uppsala, där man listar för och nackdelar med olika åtgärder och kostaderna för dem.
– Det är svåra saker att avväga. Man kan ta bort en bro och spara 20 miljoner på ett bräde men då kanske hela nyttan med ombyggnaden försvinner för befolkningen på den platsen. Eller ta bort accelerationsfälten, men det gör att bussarna får svårare att ta sig ut i trafiken och risken för förseningar ökar, säger Nicklas Fowler.
Efter dialogen med finansiärerna tas en ny granskninghandling fram som medborgarna kan tycka till om, troligen under andra halvan av 2022.
– Antingen får man backa på vissa delar eller så får man skjuta till mer pengar. Det handlar inte om att vi räknat fel utan om att bra saker har lagts till i projektet, säger Nicklas Fowler som tror att den planerade byggstarten för projektet 2024 ändå kan hållas.
Den samhällsekonomiska kalkyl som gjorts för projektet visar att kostnaderna skulle kunna öka med ytterligare mellan 30 och 50 procent innan ombyggnaden räknas som olönsam ur samhällsperspektiv, som exempelvis gäller sparade liv, snabbare resor och viltolyckor.