Köpte månadsbiljett – fick böter ändå

En pendlare i Enköping köpte en 30-dagars pendlarbiljett på parkeringen vid järnvägsstationen.
Samma dag som biljetten upphörde att gälla fick pendlaren parkeringsböter.
Biljetten gäller nämligen på minuten.

Pendlarparkeringen vid järnvägsstationen.

Pendlarparkeringen vid järnvägsstationen.

Foto: Anette Östlund

Enköping2025-02-10 06:43

Sedan årsskiftet är pendlarparkeringen vid Resecentrum avgiftsbelagd. Orsaken till det är att många andra än pendlare har använt sig av parkeringen.

Enköpings kommun har infört ett pendlarparkeringstillstånd. Den som bor minst en kilometer från stationen kan ansöka om ett sådant tillstånd, som ger rätt att köpa en 30-dagars pendlarbiljett för 150 kronor.

Den bötfällde personen säger sig ha pendlat i över 20 år och är van vid att tågbiljetten gäller i 30 dagar. Pendlarens 30-dagarsbiljett löpte ut klockan 8.19 på morgonen den 3 februari. Bilen stod kvar på parkeringen efter det klockslaget och böterna skrevs ut lite drygt två timmar senare.

"Kunde i min vildaste fantasi inte ana att kommunen räknar minuter vid parkeringstillstånd och utgick ifrån att parkeringstillståndet skulle gälla hela 3 februari", skriver pendlaren till EP och riktar en varning till andra så att de inte missar att pendlarbiljetten gäller på minuten.

undefined
Christoffer Carlqvist, trafikingenjör på Enköpings kommun
undefined
En parkeringsbot på en bil.

Trafikingenjör Christoffer Carlqvist på Enköpings kommun berättar att man överhuvudtaget inte har reflekterat över frågan tidigare. Alla kommunens parkeringsbiljetter fungerar på samma sätt som pendlarbiljetten gör, det vill säga att giltighetstiden räknas på minuten från utfärdandet.

Om giltighetstiden avrundades uppåt eller nedåt skulle några få längre tid och andra kortare tid än vad de betalar för, förklarar Christoffer Carlqvist. Han tycker även att det är kundens ansvar att ha koll på giltighetstiden.

Krister Larsson (M) är tekniska nämndens ordförande. Han förklarar att han inte är delaktig i den tekniska lösningen när det gäller pendlarbiljetterna, utan att det är sådana detaljer som tas på tjänstemannanivå.

– Men det är klart att om vi upptäcker att något är fel får vi tala med tjänstemännen, om det blir reaktioner på att någonting inte fungerar, säger Krister Larsson.

Det har gått en månad nu. Har du fått några reaktioner på införandet av avgifterna?

 – Nej, jag har inte fått några speciella medborgarsynpunkter, utan har ställt frågor till organisationen om hur det går. Har vi fått mycket klagomål? Jag upplever inte att det är mycket klagomål som har kommit in, utan det har köpts väldigt mycket biljetter.

Krister Larsson berättar att kommunen har varit medvetet extra försiktig med att bötfälla felparkerare på pendlarparkeringen under den första tiden med de nya reglerna, för att ge pendlarna en tillvänjningsperiod.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!