Kent var utan telefon i nästan tre månader

Många gamla som har svårt med den senaste tekniken kan bli utelåsta från många av samhällets funktioner. Det fick Kent i Hummelsta erfara.

Digitalt. Dagens teknik gör att många äldre blir utelåsta från många av samhällets funktioner. Man uppskattar att ungefär 400 000 äldre befinner sig i ett digitalt utanförskap i Sverige.

Digitalt. Dagens teknik gör att många äldre blir utelåsta från många av samhällets funktioner. Man uppskattar att ungefär 400 000 äldre befinner sig i ett digitalt utanförskap i Sverige.

Foto: Magnus Eriksson

Enköping2018-02-01 06:00

Kent Andersson 68 år har alltid haft en "vanlig" telefon, den har alltid fungerat som den ska. Men sedan i början av november har han varit utan telefon efter tekniska språkförbistringar med Alltele.

– Det ringde en kille från Alltele och pratade som fan, jag förstod inte vad han sa. Några dagar senare kom det en dosa som jag skulle koppla in. Sådant där förstår ju inte jag mej på, men jag försökte så gott jag kunde. Men jag fick det inte att fungera, säger Kent.

Eftersom telefonen inte fungerade fick Kent gå in till sin granne och låna telefonen för vidare kontakt med Alltele.

– Jag fick tag i en kille som försökte förklara hur jag skulle göra över telefonen, men jag förstod ingenting, det var sladdar överallt. Efter ytterligare samtal tröttnade jag och ville häva köpet. Men då visade det sig att jag hade ett tvåårsavtal som inte gick att säga upp. Då ilsknade jag till och sa att jag inte tänkte betala ett öre för något som inte fungerade.

Kent har under tiden samtalen med Alltele pågått tagit hjälp för att få telefonen att fungera.

– Jag har haft grannen och hyresvärden här men ingen har kunnat lösa problemet. Hyresvärdens grabb har till och med försökt, inte ens han fick telefonen att fungera fast han skulle vara kunnig på sånt här. Alla sa att det var rätt kopplat.

När Kent kontaktar tidningen har han köpt sig en mobiltelefon för att kunna ha kontakt med sjukvård och färdtjänst. Han är märkbart irriterad över fakturorna från Alltele som fortsätter komma och telefonen som inte fungerar. Han vill att vi ska skriva om ärendet.

Kent tar emot och berättar sin historia. Han visar fakturorna som kommit och "dosan" som telefonen ska kopplas ihop med och som han inte förstår sig på.

Avtalet han har tecknat är ett avtal om bredbandstelefoni. Något internet har han inte, hävdar Kent. Jag går en liten husesyn tillsammans med Kent och det visar sig att han har en router i sovrummet. Kunde det vara så enkelt som att koppla en sladd mellan "dosan" och routern i sovrummet? Sagt och gjort, jag tar den gula nätverkskabeln och ansluter de båda enheterna. Telefonen får en signal, det verkar fungera. Kent slår numret till sin bror, han svarar. Kent berättar att telefonen fungerar igen och att det är det gamla numret som gäller i fortsättningen.

– Men gud så bra, nu har du verkligen hjälpt mig. Man blir knäpp i skallen av all teknik, det har gått helt överstyr. Det krävs datorer och mobiltelefoner för allt numera, det är svårt för äldre att förstå sig på.

Elisabeth Sköld är äldreombudsman i Enköpings kommun, hon känner väl igen problemet.

– Jag får mycket samtal från äldre som inte förstår sig på tekniken i sin kontakt med myndigheter eller banken. När jag började 2016 bytte EHB kösystem till att bli helt digitalt, då fick jag många samtal om just det. Men det är ett ständigt aktuellt problem. Man uppskattar att det finns ungefär 400 000 äldre som befinner sig i digitalt utanförskap i Sverige. Vi har "Vilse på nätet" på biblioteket dit man kan komma och få hjälp med digitala problem, det är väldigt populärt och det finns ett stort behov, säger Elisabeth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!