Katarina Larsson och Anders Djusberg har ett fritidshus i Fittja på Enköpings landsbygd. I mars eller april förra året var montörer ute till huset för att byta ut elmätaren. Men bytet blev ogjort eftersom en kabel var för kort, enligt montörerna.
Sedan vidtog en lång väntan på att få elmätaren utbytt. Anders Djusberg berättar att han hela tiden i sina kontakter med elbolaget Vattenfall har påpekat att mätaren har varit trasig och inte gick att läsa av. Han förberedde också inför ett byte, bland annat genom att se till att kablarna var tillräckligt långa.
I april frågade Anders Djusberg Vattenfall när någon skulle komma ut och genomföra bytet. I maj, juni, juli blev svaret. Inget hände. Efter en ny påstötning från kundens sida skulle saken ordnas i augusti. Inget hände. Nästa gång blev beskedet i augusti, men inte heller då kom någon montör ut till Fittja. Då gav Anders Djusberg upp.
Till slut, i slutet av november, byttes elmätaren ut. Vattenfall kunde inte läsa av den gamla trasiga mätarens förbrukning. Elräkningen som kom till paret baserades därför på förbrukningen under 2021.
Katarina Larsson och Anders Djusberg vänder sig mot metoden att anta förbrukningen utifrån tidigare års förbrukning. Därför har de bestridit delar av fakturan.
De berättar att de till följd av elkrisen har snålat och sparat under 2022. De har slagit av alla radiatorer, lagat mat i så stor utsträckning som möjligt på vedspisen och inte heller använt luftvärmepumpen för att kyla ner huset under sommaren 2022.
– Större delen av 2021 var det ingen elkris. Den kom först i november-december, säger Anders Djusberg.
Räkningen hamnade på 18 958 kronor för de tio månader som elen inte har kunnat läsas av.
– Summan är i och för sig inte så förskräcklig för tio månader, tycker Anders Djusberg.
– Men den borde ha varit lägre eftersom vi lever på ett helt annat sätt nu, säger Katarina Larsson.
Hur skulle de ha gjort om de inte skulle ha baserat räkningen på tidigare förbrukning?
– De kunde ha kontaktat oss och frågat hur vi har levt. Totalt på ett år har vi nog sparat 3 000 till 4 000 kilowattimmar. De får helt enkelt ge oss lite rabatt, säger Anders Djusberg.
– 2021 förbrukade vi mycket mer el. Under 2022 har vi sparat el, men får ändå betala för samma förbrukning som vi hade 2021, säger han.
Vattenfall meddelar att bolaget inte kommenterar enskilda ärenden.