När Martin Ancons på Ventilationscentrum i Enköping skulle kontakta byggnadsnämnden visade det sig att de inte har kvar sina telefontider. Miljö- och byggnadsnämnden hänvisade till kommunens kontaktcenter, som sedan i februari bland annat hanterar byggärenden.
– I vissa fall behöver man få ett snabbt svar från byggnadsnämnden, men det kan ta dagar för ett enkelt ja eller nej-svar. Då blir det fördröjningar och i förlängningen dyrare projekt, sade Martin Ancons.
När han kontaktade Kontaktcenter upplevde han ingen bra respons från personalen.
– De som sitter där har ingen susning om byggärendena och hänvisar till byggnadsnämnden som kontaktar dig när de har tid. Det blir fördröjningar och det har blivit problem till följd av detta, sade Martin Ancons.
Ordföranden i Miljö- och byggnadsnämnden, Matz Keijser, menar att kontaktcentret ska underlätta, inte komplicera byggfrågor.
– Den åsikten måste vi respektera, så är det ju. Och tycker man att man inte får svar är det den upplevelse man har, säger Matz Keijser och fortsätter:
– Kontaktcenter är den första man når när man ringer kommunen. Medarbetarna som finns där är utbildade av miljö- och byggnadsförvaltningen. De ska vara de första som svarar på byggfrågor och kan man inte svara på frågorna som personen har, ska man kopplas vidare till bygg, eller meddela att den här personen ska bli uppringd, säger han.
En återkoppling ska gå direkt till byggnadsavdelningen på kommunen.
– Det ska lämnas en återkoppling till byggavdelningen direkt i samband med det här samtalet. En handläggare eller annan berörd personal ska ta kontakt med den personen. Finns det upplevelser av att man inte får återkoppling måste vi självfallet se över rutinerna, säger Matz Keijser.