Hans hus ligger på Lilla vägen, med långsidan granne med den så kallade Möbelhustomten längs Torggatan. 20 lägenheter har här första parkett ut mot den ännu obebyggda tomten. Ytterligare tolv lägenheter med långsidan mot Östra Ringgatan är också drabbade.
Det är på möbelhustomten som senaste tidens störningar uppstått. I väntan på att fastigheten ska bli byggklar får kommunens entreprenör, som lägger nya vatten- och avloppsledningar i Sandbrogatan, använda den som mellanlagring av massor. Dels massor som grävs upp från gatan och dels nya fyllningsmassor.
– Vi har blivit fullständigt nonchalerade. Ingen har informerat oss om att detta skulle hända. Folk är förtvivlade, huset skakar hela tiden de håller på. Min dataskärm svajar fram och tillbaka, säger Rolf Jönsson.
När Möbelhuset revs bildades sprickor i deras hus. Med detta i färskt minne är de boende mycket oroliga.
– Här är svåra markförhållanden. När Genova, som äger möbelhustomten, ska börja bygga så räknar vi med att kunna göra vibrationsmätningar. Det har vi ju inte haft möjlighet att kräva nu eftersom vi inte fått veta något om detta, säger han.
I den detaljplan som gäller för möbelhustomten finns ingen utfart till Östra Ringgatan. Dock använder lastbilarna den gamla utfarten när de kör ut massorna, något som bostadsrättsföreningen också vänder sig emot.
– Någon på kommunen har tydligen tagit ett beslut om att detaljplanen inte ska gälla, säger Rolf Jönsson.
Varför kommunen inte lägger massorna på den egna tomten bredvid Sandbrogatan, där nya gymnasieskolan ska byggas, kan han inte förstå.
Hiba Sarhan, projektledare för kommunens VA-arbetet på Sandbrogatan säger att man visst har informerat om arbetet med att lägga massorna på möbelhustomten.
– Vi har informerat den som äger fastigheten, alltså Genova. Vi har däremot ingen skyldighet att informera grannar, säger hon.
Hon berättar att kommunen har en överenskommelse med Genova om att få använda möbelhustomten under VA-arbetet.
– Det är lättare för oss att ta oss in den vägen, via Östra Ringgatan. Just nu är det enda vägen för grävskoporna in till schaktarbetet på Sandbrogatan eftersom det är ett stort schakt på gatan.
Hiba Sarhan menar att det är många aspekter att ta hänsyn till vid ett så här stort arbete. Att trafiksäkerheten är större om utfarten sker på Östra Ringgatan än på någon annan gata är en sådan. Men att detaljplanen skulle förbjuda utfart på Östra Ringgatan stämmer inte, säger hon.
– När området är färdigbyggt finns det ingen utfart där. Men inget säger att den inte får användas under byggtiden.
Oron för vibrationer från grävskoporna har hon inte hört talas om förrän hon fick föreningens brev för några dagar sedan.
– De borde hört av sig om det direkt, så hade vi kunna göra något åt det.