Det frågar sig Språktidningen som på onsdagen utlyste en tävling om Sveriges bästa kommunslogan bland 20 nominerade.
"38 städer inom tolv mils radie" var det som Bertil Danielsson, reklamchef på Bahco och andra nyckelpersoner i Enköping tog fasta på i en grupp som kläckte namnet Sveriges närmaste stad långt innan senaste kommunreformen genomfördes i början på 70-talet och begreppet "att sätta på kartan" var uttjatat.
Men satte Enköping på kartan gjorde den.
Sveriges närmaste stad används både internt och externt. Vi må skämmas eller vara stolta över en slogan som fastnar i minnet, men visst håller den än?
– Ordvitsandet signalerar ett slags folklighet och ödmjukhet. En slogan som uppfattas som skrytsam riskerar däremot att avfärdas som osympatisk, menar Språktidningens chefredaktör Anders Svensson.
Här är konkurrenterna i tävlingen:
Borås - of course, Det är hit man kommer när man kommer hem (Piteå), Där älven möter havet (Kalix), En promille kan inte ha fel! (Vingåker), Ett rent nöje (Kiruna), Full fräs i Sotenäs, Här får du livstid (Fagersta), I love Hjo, Lika trevligt som det låter (Lekeberg), Långt ifrån lagom (Botkyrka), Lätt att leva (Ale), Makalösa Pajala, Mångfald, möten, möjligheter (Malmö)
Sagolika Sunne, Stortrivs i Storfors, Sveriges närmaste stad (Enköping), Trevligt folk (Borlänge), Vackrast och vildast i västra Värmland (Årjäng), Vild och vacker (Vilhelmina), When in Europe – don’t miss Skurup (inofficiell slogan)