Handlarna vill ha tydligare parkeringsregler

Åsikterna om de nya parkeringsreglerna i Enköpings centrum varierar bland handlarna. Men ett är man ense om - det måste bli tydligare än idag.

”Det ska vara tydligt hur man parkerar, och betalningsautomaterna ska vara synliga. Nu frågar många kunder efter var de ska betala parkeringen” säger Camilla Meyer i klädbutiken Selma Jansson/Fridolf vid Stora Torget.

”Det ska vara tydligt hur man parkerar, och betalningsautomaterna ska vara synliga. Nu frågar många kunder efter var de ska betala parkeringen” säger Camilla Meyer i klädbutiken Selma Jansson/Fridolf vid Stora Torget.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2021-04-12 20:00

Måndag den 3 maj införs en ny parkeringsstrategi i Enköpings centrum, vilket vi uppmärksammade i lördagens EP. Avgift införs på alla parkeringar i stadskärnan och periodmärkena försvinner. Det ska ge en ökad omsättning på p-platser och göra det lättare att hitta en parkering.

Vid klädbutiken Selma Jansson och Fridolf har man många kunder från andra orter i Mälardalen och får ofta frågor om var någonstans man ska betala för parkeringen. Det upplevs som otydligt om det behövs p-skiva eller inte.

– Om det nya systemet gör det lättare att hitta en ledig parkering är det bra, men det måste bli tydligare information med synligare parkeringsautomater, säger Camilla Meyer, säljare i butiken.

Butiken har många äldre kunder som gärna vill ha en parkering nära och alla är inte bekväma med att hantera en parkerings-app i telefonen.

– Det måste finnas betalningsalternativ, kortbetalning är viktigt. Det ska vara enkelt att parkera så det känns tryggt att komma hit, säger Camilla Meyer.

Även vid Tammerfors konditori frågar många kunder om vad som gäller för parkering i centrum.

– Kunder utifrån letar efter p-skivor och förstår inte att det är gratis parkering på torget, säger Britt-Marie Pettersson och Rosemarie Lövstrand.

Charlotte Odin i butiken Hälsokraft på Kungsgatan uppskattar inte de nya parkeringsreglerna.

– Jag tycker det är dåligt. Jag måste ha bilen nära butiken, idag betalar jag ungefär 1 000 kronor om året men med det nya företagartillståndet blir det mycket dyrare, runt 6 000 kronor, säger hon.

Hon upplever att många kunder blir irriterade över de otydliga parkeringsreglerna och jämför med andra handelsplatser där det är gratis att parkerna.

Vid Gestbloms bokhandel på andra sidan Kungsgatan märker Gustav Alle att de gratisparkeringar på en timme som finns längs gatan ofta utnyttjas som långtidsparkering.

– Gratisparkeringar är bra, men de måste hållas efter. Men jag upplever inte att parkeringssituationen är något jätteproblem. Vi får se hur det hur det blir med det nya systemet, säger han.

Även Marie Nyström vid Asplunds blommor efterlyser tydlighet i parkeringssystemet.

– Tydligheten är viktig, och att det är lätt att betala. Det finns både för och nackdelar med det nya systemet, det är bra med rotation på parkeringarna och många kunder behöver tillgängligheten. Men vi har även många kunder som går och cyklar till oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!