På Bilvalet säljer man fortfarande en liten andel eldrivna bilar.
– Vi säljer någon enstaka Opel elbil och någon Peugeot ibland. Vi föredrar om kunderna inte köper elbil. Vi säger att de ska vänta två-tre år till, att de ska vänta tills utvecklingen är färdig, säger vd:n Lars Karlsson.
– En elbil som går sex-sju mil, vad är det att köpa? Nej, en elbil ska minst gå 40 mil. Annars tycker jag att det är helt ointressant. Visst har utvecklingen gått framåt, men jag avråder från att köpa elbil. Andra får tycka vad de vill, säger Lars Karlsson som anser att elbilarna med störst räckvidd helt enkelt är för dyra.
Märker ni av på försäljningen att dieselpriset har gått upp?
– Nej, inte än. Det kommer nog att ta lite tid innan det sker. Du kommer trots allt längre med en dieselbil än med en bensinbil. Om man räknar efter är det i varje fall billigare att åka dieselbil. De drar 0,40-0,50 liter milen och en bensinare drar väl 0,70-0,80 i varje fall, säger Lars Karlsson.
På Aros Auto är det skilda världar när det gäller elbilar jämfört med Bilvalet.
– Nästan nio av tio sålda bilar är elbilar eller laddhybrider, Vi säljer i stort sett inga dieselbilar, berättar försäljningschefen Stefan Karlsmyr.
Såväl elbilar som laddhybrider säljer bra hos Aros Auto. En stor del av kunderna som köper elbil eller laddhybrid är privatpersoner.
– Vi har en elbil som heter Kia E-niro. Det är den modellen som vi har sålt mest av under hela den gångna hösten, säger Stefan Karlsmyr.
Christian Pihlqvist, försäljningschef på Volvo Car Retail i Enköping, har inte alls märkt av någon reaktion hos kunderna med anledning av höjda dieselpriser.
– Inte ett dugg. Jag tror att vi har blivit luttrade, säger han.
– Kolla som jämförelse när elpriset låg på sex kronor per kilowattimme några dagar i december. Då kostade det 12-13 kronor milen att köra en elbil. Med en dieselbil som drar en halv liter milen blir det billigare, förklarar Christian Pihlqvist.
De företagskunder som köper elbilar eller laddhybrider är oftast större företag, enligt försäljningschefen.
– Men många företag som kör många mil vill fortfarande ha dieselbilar, så att de kommer någonstans och inte blir stående. Om du är säljare och ska ut och åka 40-50 mil om dagen och du bara har en räckvidd på 40-50 mil blir det tufft, säger Christian Pihlqvist.