Enköpings-Posten och UNT har inlett ett redaktionellt samarbete med Svenska Dagbladet. Från och med i dag, fredag, får våra prenumeranter även ta del av utvalda premiumartiklar från SvD på eposten.se.
– Vårt mål med arbetet här på Enköpings-Postens redaktion är att dygnet runt, sju dagar i veckan, ge våra prenumeranter tillgång till den vassaste och mest berörande lokaljournalistiken. Nu får våra betalande prenumeranter utöver det också tillgång till ännu mer läsvärt material på eposten.se i form av Svenska Dagbladets bästa nationella och internationella innehåll. En bonus för våra prenumeranter helt enkelt, säger Jens Pettersson, onlinechef på UNT som ansvarar för Enköpings-Postens digitala kanaler.
Även om det är den lokala bevakningen som är tidningarnas primära uppgift så får händelser i vår omvärld en allt större betydelse i vår vardag.
– Vi vill att våra läsare ska kunna känna sig uppdaterade och nöjda efter ett besök på eposten.se, och vi vill så klart att de ska komma tillbaka till oss så ofta som möjligt. Vi arbetar varje dag med att ge besökarna stans bästa och bredaste lokalbevakning, nu höjer vi nivån när det gäller det nationella och internationella innehållet och förhoppningsvis leder det till ännu nöjdare besökare, säger Jens Pettersson.
Ni har ju redan utrikes- och inrikesnyheter på eposten.se, varför ska ni ta in sådant material från Svenska Dagbladet?
– Det material som våra läsare kommer att få ta del av är det som SvD sett har varit populärt bland deras betalande läsare. Vi ser det som ett bra sätt att förstärka den bevakningen och det innehållet med sådant som vi vet uppskattas, och därigenom göra vårt digitala innehåll ännu bredare och bättre, säger Jens Pettersson.
För Svenska Dagbladet innebär samarbetet med UNT och NTM-tidningarna att tidningen når en ny målgrupp läsare.
– Det här samarbetet känns spännande, utvecklande och inspirerande. SvD har ett par års erfarenhet av att producera innehåll som bygger engagemang och som läsarna tycker är värt att betala för. NTM har nyligen börjat jobba med digitala prenumerationer och kan SvD vara behjälpliga i det arbetet är vi bara glada – samtidigt som vi själva har mycket att vinna på denna gemensamma satsning, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén.