Vårt Enköping
Fler Enköpingsbor, och ökad trafik på de stora vägar som passerar kommunen, har gjort att det strategiska läget för Myran har växt med åren.
Kanske var området inte moget för den stora exploatering som Skanska och kommunen hade hoppats 1984 när byggbolaget köpte 13 hektar mark av kommunen för att utveckla ett handelstorg med butiker.
Det gick 30 år. Sedan köpte kommunen tillbaka marken, 2014, för 17 miljoner kronor, drygt 13 miljoner mer än vad man betalade.
Under tiden har resten av Myranområdet ändå växt, sakta men säkert.
När kommunen köpte tillbaka mark ute vid motorvägen hade Arken Zoo och Intersport, Rusta och Elgiganten just etablerat sig på andra sidan Salavägen.
Många andra butiker har kommit till. Samtidigt har köpmönstren ändrats, med ökad e-handel.
Enköpingsborna Bengt Unger och Karin Nolåkers stannar till för att äta lunch på en av restaurangerna i Myranområdet.
– Jag försöker köpa det mesta i Enköping, utbudet här uppe har ökat de senaste åren, säger Bengt Unger.
E-handel kontra butikshandel och den digitala utvecklingen är ett ämne man kan prata länge om.
– Jag handlar mycket på nätet, men skickar förstås tillbaka hälften, skrattar Karin Nolåkers, en rätt genomsnittlig konsument med andra ord.
Carina Ekesand och Inga Klingsell bor i Skokloster och brukar åka till Enköping för att handla ibland.
Vi träffar kvinnorna utanför Willys stormarknad.
– Det är kul att testa lite andra butiker ibland, och kombinera när man har andra ärenden i Enköping, säger de.
Elisabeth Pettersson bor i Torstuna och säger att hon hittar nästan allt hon behöver på Myranområdet.
– Annars handlar jag i Sala ibland, säger hon.
Bilburna kunder hittar nästan alltid en ledig p-plats, men det blir fort trångt i korsningarna. Gatunätet är i stora delar dimensionerat för en tid med betydligt färre bilister i området.
– Tyvärr tar jag bilen, fast jag bara ska några hundra meter mellan butikerna. Det är livsfarligt när det inte finns gångbanor.
Två personer vi träffar i området har nästan ordagranna bekännelser. De är lätta att förstå.
Långt innan arkitekttävlingen Europan 15, där det vinnande bidraget visat på stora möjligheter till gröna stråk, nyligen satt fokus på Enköpings entré, konstaterade kommunens Myranutredning att oskyddade trafikanter är i underläge här:
”Generellt är området underförsörjt med infrastruktur för gång- och cykeltrafik. Utredningen pekar på att vid en framtida utveckling av området behöver gång- och cykelutrymmet i trafiksystemet utvecklas, inte minst om trafikalstrande verksamheter tillåts i högre omfattning”.
Ja, trafikalstrande verksamheter har fortsatt öka sedan plexutskottet behandlade utredningen för två år sedan.