Försäljningen som blomstrar i karantäntider

Till skillnad från många andra branscher så har blombuden fått en rejäl uppgång, vilket märkts av på Asplunds Blomsterhandel.

Anna Eriksson-Westin slår in dagens beställning av blombud.

Anna Eriksson-Westin slår in dagens beställning av blombud.

Foto: Jakob Bach

Enköping2020-07-11 20:00

Redan i mars märkte blomsterföretaget Interflora en ökning på hela 90 procent under de senaste tio dagarna, jämfört med samma tidsperiod förra året. Det är framförallt antalet blommogram, det vill säga blombud, som ökat. På Interflora-anslutna Asplunds Blomsterhandel på Torggatan har man haft full upp hela våren. 

– Vi har haft dubbelt så många blombud jämfört med tidigare, 30-40 per dag istället för 10-20. Däremot har det varit färre kunder i butiken, säger Anna Eriksson-Westin, florist på Asplunds Blomsterhandel, och fortsätter:

– Det har funnits många högtidsdagar där man inte kunnat ses, exempelvis födelsedagar och mors dag. Då har många skickat blombud istället. Blommor är väldigt glädjegivande när det är ostabilt runt om i världen. 

I början på varje dag förbereds blombud, som sedan körs ut varje eftermiddag. Upptagningsområdet i Enköping är ganska stort, så det blir många mil per dag, berättar Rogne Granath, som avtaggar rosor i verkstan. 

undefined
Rogne Granath avtaggar rosor i blomsterhandelns verkstad.

– Vi har väldigt stor landsbygd, så det blir väldigt många mil. Jag åker runt två-tre timmar per dag. Idag har vi exempelvis en leverans i Breds åt ena hållet, och en annan leverans i Örsundsbro, åt motsatt håll. Då drar det lätt iväg. 

Nu har däremot blombudsförsäljningen börjat mattas av, då det är lättare att träffas utomhus. 

– I början av corona-köret var det många som var isolerade, och alla tänkte på moster, faster och mormor och gud vet allt. Men nu i semestertider så är det inte riktigt samma sak. 

Karta: Torggatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!