Resultatet av Svenskt Näringslivs enkät över företagsklimatet i landets kommuner presenterades under tisdagen. För Enköpings del ligger det sammanfattande omdömet på samma nivå som det har legat på varje år sedan 2021.
Företagen sätter ett "samlingsbetyg" på 3,3 för Enköpings kommun. 3 motsvarar godtagbart och 4 innebär bra. Rikssnittet är på 3,5. De 185 företagen som har svarat på enkäten utgör knappt 3,2 procent av Enköpings totalt 5 864 företag.
Det rör sig inte så mycket. Det sammanfattande omdömet är detsamma som förra året och ett par år innan dess. Tycker ni att det går för långsamt?
– Vi har ett tydligt mål i vårt näringslivsprogram, där vi verkligen har lyssnat in vad det är som företagen tycker att vi ska bli bättre på i kommunen. Det är det som vi kommer att jobba med nu fram till 2027, säger Anna Holmström, näringslivschef vid Enköpings kommun.
Hon nämner särskilt kompetensförsörjningsfrågan, som många företag har uppgett att de har problem med vid rekryteringar.
– Service och bemötande är ett annat område som är jätteviktigt. I det ligger tillgänglighet och hur lätt det är att få tag på tjänstemän, effektivitet och hur lång tid det tar att få beslut och så vidare, säger näringslivschefen.
I Svenskt Näringslivs enkät upplever 24 procent att kommunens upphandlingar är bristfälliga. 40 procent upplever att kompetensförsörjningen fungerar dåligt eller inte helt godtagbart.
– Vi har all respekt för dem som svarar på enkäten. Vi vill att alla ska vara nöjda och jag är mån om att vi ska ha ett gott företagsklimat, säger Anna Holmström.
– Tyvärr kan vi se i den här enkäten att det är ett antal som inte är nöjda med servicen. Det vi bland annat kan se är att handläggningstiderna och effektiviteten behöver bli bättre.
I arbetet med företagsklimatet tittar Enköpings kommun framförallt på Sveriges kommuners och regioners undersökning av nöjdkundindex och nöjdupphandlingsindex.
Kommunens uttalade mål är att uppnå ett nöjdkundindex, NKI, på 80 och ett nöjdupphandlingsindex, NUI, på 70 år 2027.
– Där ser vi att vi går åt rätt håll. NKI har gått upp från 72 förra året till 75 och de som svarar på den enkäten är de som har haft ärenden hos kommunen.
– Det är självklart att vi inte är nöjda. Det är vi inte förrän alla företagare i Enköping säger att det är kanonbra. Vi jobbar med ständiga förbättringar, säger Anna Holmström.