Företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB skickar ut brev där de erbjuder tjänster som gravskötsel och gravtvätt. Men enligt anmälningar till Konsumentverket är formuleringen vilseledande. Texten som förklarar att det är ett erbjudande är liten och där ett förfallodatum normalt står anges istället ''sista acceptansdatum''.
Svenska kyrkan i Enköping är välbekant med fenomenet:
– Vår administratör blev kontaktad av en privatperson som undrade över utskicket, berättar Ann-Sofie Hansson, kyrkogårdschef vid Enköpings pastorat som också betonar att de aldrig skickar ut fakturor utan att först haft kontakt med gravinnehavaren.
Breven riktar sig oftast till dödsbon och anhöriga till personer som gått bort – och ibland för gravar som inte ens existerar.
Företaget är välkänt för Konsumentverket sedan tidigare. Adna Jetis på rättsenheten vid Konsumentverket berättar att de sedan 2019 har granskat bolaget vid flera tillfällen och kritiserat dem för att deras utskick liknar fakturor och att information om ångerrätt saknas.
Hon förklarar att företaget gjort justeringar vid tidigare tillsyn, men att de ständigt ändrar sitt marknadsföringsupplägg, vilket leder till nya anmälningar.
Så sent som under hösten 2024 inleddes ännu en granskning, den här gången om företagets påstående att gravrätter kan behöva ''aktiveras'' för att inte gå förlorade.
– Det är allvarligt, många kan tro att det är en tjänst de måste köpa, berättar hon.
Enligt begravningslagen har gravrättsinnehavaren inga krav på sig att aktivera sin gravrätt och om det skulle uppstå vanvård får anhöriga alltid möjlighet att åtgärda det i god tid innan platsen går förlorad.
Konsumentverket har begärt att företaget ska svara på kritiken, men bolaget dröjde med sitt svar.
– Vi fick skicka ut en påminnelse. Nu ska vi granska deras yttrande. Om bolaget inte rättar sig kan vi ta ärendet till domstol, vilket kan leda till ett förbudsföreläggande, säger Adna Jetis.
Om du fått erbjudandet: Betala inte, anmäl till Konsumentverket. Har du redan betalat? Bestrid fakturan skriftligen och spara all kommunikation, uppmanar Adna Jetis.