I december förra året genomförde Skolinspektionen en riktad tillsyn av Bergvretenskolan med anledning av att myndigheten hade fått in elva anmälningar/signaler om skolan under 2018 och 2019.
Vid tillsynen uppdagades ett flertal brister. Det gällde stödet till elever, som inte alla med behov fick. Tryggheten, studieron och skolans åtgärder mot kränkande behandling var också bristfälliga.
Enligt elever på högstadiet rådde bristande studiero 70 procent av lektionstiden. Skolinspektionen var med vid sex lektionstillfällen. Vid två av dessa konstaterades inspektörerna brister i studieron och avsaknad av god lektionsstruktur.
"Under avslutet av lektionen arbetar fortfarande vissa elever med sina uppgifter medan andra elever går runt och pratar, knuffar och kastar papper på varandra. En elev går och tänder tändstickor och läraren försöker stoppa eleven", är en lektionsavslutning som beskrivs i Skolinspektionens beslut.
Även elevhälsans förebyggande arbete och bristande utredning av frånvaro var områden som skolan avkrävdes bättring på av inspektionen.
Kommunen och skolan har under sommaren svarat och berättat vilka åtgärder som har genomförts. När det gäller tryggheten och studieron har bland annat en lärarassistent anställts.
En ny rutin för ökad skolnärvaro har införts. Vidare ska den trygghetsplan som finns göras känd och förankras hos elever, personal och vårdnadshavare.
Dessa och en rad andra åtgärder, påbörjade under vårterminen och med en fortsättning, beskrivs i svaret.