Fler avvikelser rapporterade inom LSS

Antalet avvikelser som rapporterats enligt SOL och LSS ökade markant under första halvåret i år.

Vård- och omsorgsförvaltningen konstaterar att många avvikelserapporter kan tyda på en bra verksamhet där man uppmärksammar problemen.

Vård- och omsorgsförvaltningen konstaterar att många avvikelserapporter kan tyda på en bra verksamhet där man uppmärksammar problemen.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2021-09-23 16:00

Sammanlagt rapporterades 140 avvikelser (101 året före). Den största ökningen finns inom LSS/psykiatrin där antalet anmälda avvikelser ökade från 65 till 104. 

Avvikelserna har skett både vid boenden och inom personlig assistans och kan exempelvishandla om kunder som varit hotfulla eller insatser som utförts fel.

Att det rapporteras tillfälliga ökningar av avvikande händelser inom omsorgen är inte konstigt menar Agnet Resin, verksamhetschef vid vård- och omsorgsförvaltningen.

– Jag vet att vi varit belastade med svåra ärenden. Det kan vara en individ som står bakom många avvikelser. Utåtagerande beteenden är vanligt inom den här kundgruppen och när det kommer en ny kund kan det ta tid innan personalen lär sig rätt arbetssätt gentemot kunden, säger hon.

Att det kommer in mång avvikelserapporter kan vara ett tecken på att personalen är duktiga på att uppmärksamma problem i verksamheten.

– Jag känner ingen oro, tvärtom, jag vore mer orolig om det inte kom in några rapporter alls. Det är bra att man är på tå på ett tidigt stadium så det inte uppstår allvarliga händelser, säger Agneta Resin.

Händelserna klassificeras efter allvarlighetsgrad i fem steg, från ingen till katastrofal. Åtta av de rapporterade händelserna har bedömts ha betydande konsekvenser, den näst allvarligaste graden. Ingen har den allvarligaste.

– Där jobbar omsorgen vidare med just den kunden. Vi tittar på alla händelser så det inte finns något större systematiskt fel i verksamheterna, säger Agneta Resin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!