När EP senast rapporterade om Viking Motor Park skulle en aktieemission finansiera projektet. Problemet: det fattades 460 miljoner för projektet. Tidigare har även utländska finansiärer funnits på kartan men resultaten har uteblivit. Återigen hoppas Bo Fallbrink att finansieringen ska lösa sig innan årsskiftet. Vem som ska lösa det är han dock förtegen om.
– I bästa fall är finansieringen klar innan nyår. Vi har tre industriella samarbetspartners som vi samarbetar med, som kommer väcka stort intresse när det blir officiellt, säger Bo Fallbrink, en av initiativtagarna bakom Viking Motor Park.
Kan du säga inom vilken industri?
– Ett av dem är ett miljardföretag inom fordonsindustrin, de andra vill jag inte nämna, för då kan man kanske räkna ut alldeles för mycket. Vi har löpande möten med dem och kommer ha ett nytt möte inom kort. Det man kan säga är att alla är miljardföretag, säger Bo Fallbrink.
Enligt Fallbrink ska två av företagen vara svenskägda och ett är utländskt företag som är framstående i Sverige.
I våras investerade Aros Property Development AB, företaget bakom projektet, i ytterligare mark till motorbanan.
– Vi har cirka totalt 165 hektar. Det är en pågående process, en del har vi fått lagfart på, en del har vi skickat in till lantmäteriet. Vi har även ett markbyte som skrivs på i dagarna, säger Bo Fallbrink.
Utöver motorbanan ska annan aktivitet drivas på området för att få projektet ekonomiskt hållbart, bland annat planeras en företagspark.
– Jag tror att det är många som kommer bli förvånade över hur intressant och bra det har gått, säger Bo Fallbrink.
Projektet med Viking Motor Park startade i slutet av 80-talet, 1998 tillkännagavs det att motorbanan skulle byggas utanför Enköping.