Enköpings centrumsamverkan arrangerar traditionellt en tävling om den bästa julskyltningen bland sina medlemsbutiker. I år är det 13 butiker som deltar och rösta gör man inne i respektive butik..
Nytt för i år är att en jury med representanter från Lions, Enköpings-Posten och Ena Håbotidningen och Enköpings centrumsamverkan utser det vinnande skyltfönstret. Därefter lottas en vinnare av ett presentkort ut bland dem som röstat på den vinnande butiken.
– Juryn har satts till för att butikerna inte ska jaga röster, det blir mer rättvist och var ett önskemål från våra handlare, säger Sara Olsson, marknadsansvarig i Enköpings centrumsamverkan.
På torsdagen stod flera skyltfönster tomma och förberedelserna pågick för skyltningen.
För Melinda Englundh, som ansvarar för skyltningen vid Lagerströms ur och guld, är det rena julafton. Hon har sett fram emot julskyltningen hela året.
– Jag samlar idéer under en längre period, det är mycket jobb men kul, säger Melinda och fäster upp ett guldskimrande tyg i ett av fönstren.
Förebilden är NK:s berömda julskyltningar med olika teman i alla fönster.
– Det blir olika typ av jular, en stilren - vit och fräsch, en jul på stranden, en vintage-inspirerad och så vidare, säger Melinda som har sju stora och fyra små fönster att dekorera.
Vid Sko August var julskyltningen klar redan på onsdagskvällen. Skyltningen sköts av en anställd i butiken.
– Men vi hjälps åt också, julskyltningen är viktig, säger butikschef Kerstin Duske.