Festen kom av sig för Hyrtältet

Förra året ställdes det mesta in för Hyrtältet på grund av coronapandemin. Nu blickar Enköpingsföretaget framåt och hoppas fortsätta skapa festliga mötesplatser.

Marcus Dibell, Henrik Segersten och Rikard Hellblom driver Enköpingsföretaget Hyrtältet.

Marcus Dibell, Henrik Segersten och Rikard Hellblom driver Enköpingsföretaget Hyrtältet.

Foto: Tobias Skagerström

Enköping2021-05-09 12:00

För Hyrtältet, som hyr ut det mesta som behövs till arrangemang och fester, har det senaste året under coronapandemin varit tungt.
Under 2020 tappade Enköpingsföretaget cirka 70 procent av sin omsättning när evenemang och tillställningar ställdes in eller sköts fram.

– Hela vår affärsidé bygger på att många människor möts och när det inte sker så tappar vi såklart massor av uthyrningar. När pandemin började gjorde vi om budgeten varannan vecka när det blev sämre och sämre. Det har varit ett omtumlande år för alla och även oss, säger Rikard Hellblom, vd på Hyrtältet.

Tillsammans med de andra delägarna Henrik Segersten och Marcus Dibell driver han företaget som startades 1987.
Alla tre har varit involverade i Hyrtältet i över 30 år och nu har företaget sju anställda.

– Vi tre är uppväxta i bolaget och har blivit rutinerade efter alla år i branschen. Det har varit utmanande under pandemin men vi har varit väldigt måna om att behålla vår personal och dess erfarenhet som gör företaget unikt. Alla har varit väldigt förstående och gjort så gott de kunnat, säger Rikard Hellblom.  

Hyrtältet är specialiserat på tält i olika storlekar och sorter men erbjuder även annat som behövs till arrangemang, bland annat stolar, bord och porslin.
Under coronapandemin har företaget fått korttidspermittera personal och varit beroende av de statliga kompensationsstöden.

– Vanligtvis har vi bokningar på allt från små trädgårdsfester till stora festivaler eller mässor. Vi har jobbat för att hitta nya intäkter och kundgrupper och lyckats jobba tillbaka en del uppdrag, Rikard Hellblom.

Bland annat har företaget hyrt ut utrustning till restauranger som ökat sin uteservering samt föreningar, företag och universitet som fått ha möten utomhus.
Maj till september brukar vara företagets mest intensiva period och de har några bokningar inplanerade i sommar som de hoppas blir av.

– Varje månad under högsäsong som inte är som normalt är jättejobbig för oss. Vi räknar inte med så mycket intäkter i sommar och försöker blicka framåt mot nästa år. Om vi får ett bra augusti vore det fantastiskt, men vi vågar inte hoppas på det. Vi tar fortfarande en vecka i taget samtidigt som vi är redo att snabbt kunna växla upp verksamheten om det blir möjligt, säger Rikard Hellblom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!