Börje Loberg i Torsvi nyttjar färdtjänsten flera gånger i veckan då han är synskadad och han är upprörd över det inträffade.
– Jag betalar 40 kronor till kommunen för färdtjänsten men när jag klev ur bilen i lördags skulle de ha 293 kronor, berättar han för EP.
Han har nu kontaktat kommunen och ifrågasatt den höga avgiften.
Enligt Andrey Edemskiy, enhetschef på samhällsbyggnadsförvaltningen, hade taxibolaget Cabonline problem med taxametrarna i helgen, de var felprogrammerade och en utredning görs nu av kommunen och taxibolaget.
– Tyvärr kan vi inte säga i nuläget hur många kunder som drabbats, men enligt Cabonline kommer alla drabbade att få ersättning för resorna. Vi och Cabonline beklagar problemet, säger Andrey Edemskiy.
Börje Loberg har själv kört taxi i över 30 år i Stockholm och köper inte förklaringen med fel på taxametrarna.
– Nej, det tror jag inte på, det är för långsökt. Är det fel på taxametern får man inte köra, säger han.
Enligt Börje Loberg, som har haft färdtjänst i 16 år, har det hänt flera gånger tidigare att taxibolag tagit ut för hög avgift när de kört färdtjänst.
– Det kostar normalt 930 kronor för en tur till Copp men i lördags tog de 1 300 kronor. Jag betalar 40 kronor för färdtjänsten men jag tycker synd om kommunen som ska betala resten, säger han.
Nu vill han inte längre åka med det taxibolag som kör fördtjänsten.
– Jag hör även att andra har krångel, att bolagen plötsligt kör på vanlig taxa. Jag ska kontakta taxiförbundet om att de kör på olika priser, säger Börje Loberg.