När jag för första gången åkte på E18 mellan Sagån och Västerås fick jag en chock. Svensk dumsnålhet hade nått ett nytt lågvattenmärke.
Jag följde bygget av motorvägen mellan Sagån och Västerås och vart mycket glad när jag såg att vägen skulle ha standard som ”tillåter en hastighet på 120 km/h”. Det var alltså tänkt att man skulle få köra i 120 hela vägen till Västerås, men så vart det inte.
När jag åkte där en oktoberdag 2014 såg jag till min stora besvikelse en 110-skylt på var sida vägen efter trafikplats Nykvarn. Och inte nog med det. Andra missar gjordes som starkt påvisar dumsnålhet.
Man snålade in på sidoområdena på ett dumt sett. Istället för att bygga mjukt utformade slänter valde man att sätta upp nästan sammanhängande slänträcken. Slänträcken uppfanns för att åtgärda smala riksvägar i skog som hade dåliga sidoområden, men på E18 valde man alltså att bygga ett helt nytt alldeles brant dike så man behövde slänträcke.
Jag kan förstå att man snålade på det södra diket, det fanns ju redan, men när bygger en ny väghalva med en ny slänt så borde det vara självklart att man bygger mjukt utformade slänter som är säkra även utan räcke. Räcken koster en hel del i underhåll och är en onödig säkerhetsrisk för motorcyklister. På vissa ställen är diket dessutom så brett att man kan få en mjuk slänt genom att bygga täckdike.
Det gick ju bra att ha förlåtande slänter mellan Enköping och Sagån. Få sidoräcken överstiger en kilometer där.