När det blågula bandet klipptes vid Resecentrum på förmiddagen, för att inviga det nya linjenätet, hade busschauffören Mahamed Dirie redan rattat den nya, gröna elhybridbussen i några timmar.
– De går jättebra, de är inte så tungstyrda som de gamla bussarna, det sliter mindre på axlarna säger Mahamed som med ett leende erkänner att det är väldigt roligt att få köra en sprillans ny buss.
Det nya linjenätet tror han blir bra.
– Det är lättare att köra för bussförarna och enklare att förstå för dem som åker, säger han.
Tomas Rådkvist, (MP) ordförande i tekniska nämnden, som invigningstalade tillsammans med kommunalrådet Ulrika Ornbrant (C) och Johan Örjes (C), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala, var smått lyrisk över att busslinjerna äntligen var i drift.
– Det är det största som hänt Enköping när det gäller kollektivt resande. Vi har varit ett u-land när det gäller bussresor, nu tar vi ett kliv in i det moderna samhället, konstaterar han.
– Det kommer att bli så mycket enklare att resa med buss nu. Enköping växer, det är ett kliv upp med de moderna stadsbussarna, säger Ulrika Ornbrant.
Johan Örjes hade hunnit med en tur med morgonbussen och noterade att det fanns uttag för att ladda telefonen i bussen och att den gick väldigt tyst.
– Nu går busstrafiken även sena kvällar och på helgerna, det är en viktig del i det som medborgarna har önskat av busstrafiken, säger han.
De nya bussarna är tillgänglighetsanpassade och går i ett plan i hela sin längd.
– De har även yttre högtalare som ropar ut vilken linje och station det är och vart bussen är på väg, det underlättar för synskadade, säger Peter Peltekis, fordonsansvarig vid UL.
Tio busslinjer har nu blivit tre linjer. Bussarna går med 30-minuters trafik och knutpunkterna för busslinjerna är vid Enköpings station och vid Gustav Adolfs plan.
Det går fler turer till Bredsand i det nya linjenätet. Några hållplatser är nya men många har även tagits bort vilket väckt en del kritik.
– Det är alltid en avvägning mellan restid och antalet stopp. Restiden får inte vara för lång om bussresandet ska vara attraktivt, säger Anette Öqvist, projektledare för det nya stadsbusslinjenätet.
Nya hållplatser har byggts av Enköpings kommun och arbetet med detta beräknas att fortsätta till 2024. Det nya stadsbusslinjenätet är ett samarbete mellan UL/Region Uppsala och Enköpings kommun.