En hästkraft

Det här är en bild på en typisk bakgård i Enköping med portlider och stall för hästar. I detta fall Ekbergska gården på Kyrkogatan.

Foto: Anette Östlund

Enköping2017-12-27 13:00

Innan rivningsraseriet satte in fanns det gott om sådana trivsamma miljöer i staden. Vi småslynglar älskade dessa bakgårdar där gamla fordon och alla möjliga prylar ofta stod mer eller mindre övergivna. Hästarna försvann efterhand och under femtiotalet ersattes de med först mopeder och sedan bilar. I de före detta stallen blev det då ofta kvar någon femtiotalsmoped i ett hörn. I början sextiotalet kunde nyblivna femtonåringar tillhandla sig en sådan för en ringa penning. Dessa mopeder utsattes inte sällan för ganska råa trimningsövergrepp för att avlockas lite extra fartresurser. Detta var mycket viktigt för att inte bli sist i mopedrejsen till och från skolan. Problemet var att polisen hade rätt så bra koll på de vanligaste trimningsåtgärderna. Åkte man fast så fick man vänta på ”lämpet”, alltså lämplighetsintyg för körkort. Ett elegant sätt att komma runt problemet var att, som motorprofessorn Kjelle A, köpa en gammal fyrtakts Ducatimoped. Den var krånglig maskinellt och poliserna blev aldrig riktigt kloka på den. På bilden ovan syns en rolig variant på trimningsproblemet. Det är en Husqvarna Roulette lyx med så kallad äggmotor. Den är lite mer komplicerad än en vanlig mopedmotor med bland annat slidmatning. Detta gjorde den lite för svår att trimma för vanliga ynglingar med begränsade motorkunskaper. Husqvarnas tekniker grubblade en del på problemet och insåg att den skulle bli iskall bland femtonåringar om den inte gick att trimma. I största hemlighet gjorde man motorn lite starkare samt försåg den med en strypning i ljuddämparen. Rätt monterad gjorde då mopeden lagstadgade 30 km/tim. Om man vände på denna insats i ljuddämparen, en manöver som tog ett par minuter, så gjorde den simsalabim uppåt 40 km/tim. Mopeden blev godkänd med denna hemliga extra hästspark och alla var nöjda. Tyvärr råkade en underleverantör som ormen i paradiset förstöra detta fridfulla tillstånd. Han hade monterat en insats fel och just det exemplaret valdes ut av en inspektör från Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen för provkörning. Ack och ve! När man på detta sätt fått äta av kunskapens frukt fanns ingen återvändo. Rouletten fick göras om, men ett antal hade letat sig ut på marknaden. Har ni tur kan ni fortfarande hitta en och annan Roulette som går lite fortare än en vanlig moppe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om