När Enköpings-Posten tidigare berättade om Stefan Henriksson som inte fick sin elmätare utbytt ville inte Vattenfall kommentera enskilda kundärenden i media. Men den här gången har Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution, lämnat denna skriftlig kommentar:
"Ibland uppstår problem som gör att ett mätarbyte inte kan genomföras. Det kan bero på att mätarskåpet är i dåligt skick eller tekniska hinder som till exempel asbestskivor som måste åtgärdas innan mätarbytet kan genomföras. Finns det brister i kundens elanläggning som medför några risker, så kan vi inte genomföra mätarbytet och det innebär tyvärr en försening för kunden som själv är ansvarig för att ha en säker anläggning inklusive elmätarskåpet.
Vattenfall Eldistribution eller någon av våra serviceentreprenörer kommer att återkomma till berörda kunder med mer information om vad som gäller deras specifika ärende. Det kan handla om att kunden ombeds att på egen hand kontakta en elinstallatör för att åtgärda brister i sin anläggning.
Vi beklagar förseningen det har blivit för kunder som är berörda."
Vattenfall hänvisar bland annat till att elmätarskåpen och att ha en säker anläggning är kundernas ansvar och tipsar om information om detta från Elsäkerhetsverket.
Enligt Elsäkerhetsverket är en anläggningsinnehavare ansvarig både för att elen är säker och att anläggningen inte orsakar störningar på omgivningen. Det är också anläggningsinnehavarens ansvar att elarbeten utförs av kompetent personal.