Den första snön och halkan på vägarna kommer som en total överraskning för bilisterna, varje år.
– Det stod över 40 bilar på kö när jag kom hit på måndagsmorgonen. Jag tänkte att 'det här blir en spännande dag', säger Andrea Rosenblad, platschef på Euromaster, med ett leende.
För däckverkstäderna gäller det att vara beredda under hösten. När den första snön faller blir det panik bland bilisterna och alla vill byta däck samtidigt.
– Det är mycket, men vi är beredda och vill göra vårt bästa. Kunderna får vänta lite men de flesta har bra förståelse för det. Vi bytte nog däck på 200 bilar i måndags, säger Andrea som även höll extraöppet i verkstaden på lördagen.
På onsdagen hade läget efter helgens snöfall lugnat ner sig men arbetet med att skifta däck pågick konstant vid de tre liftarna. De fem fast anställda har förstärkning av fem säsongsarbetare.
Och det är dubbdäck som de flesta Enköpingsbor vill ha.
– Många bor på landsbygden här och behöver dubb. Men pendlare väljer ofta friktionsdäck och de har blivit så mycket bättre de senaste tio åren, säger Anderea.
Allt färre bilägare byter själv däck på sin bil. Det beror mycket på att både bilar och däck blivit större och tyngre och att elbilar inte kan lyftas hur som helst, deras underrede kan skadas.
– Förr hade många bilar en däckstorlek på 14-15 tum, nu är många däck 18-20 tum, de är tunga och man får inte plats med dem i sitt förråd, säger Andrea.
Kunderna vid däckhotellet ökar. Det beror även på den ökade inflyttningen i Enköping och Euromaster, som de senaste två åren ökat antalet däckhotellkunder från 1 200 till 1 600, planerar för utbyggnad.
– Vi kommer att fördubbla antalet platser på sikt, säger Andrea.
Även vid Enköpings Vulk var det panik bland kunderna när snön började falla.
– Alla kommer på en gång och vi har haft extra öppet på kvällarna, man får köra till alla i kön fått hjälp. Så är det varje år, bilisterna blir alltid förvånade när det kommer snö, säger Sören Gabrielsson som jobbat 31 år i branschen.
En av stamkunderna hos Sören är Holger Öqvist. Han byter till vinterdäck vid samma tidpunkt varje år.
– Bilen fick stå i garaget över helgen när det kom så mycket snö. Jag kör alltid dubbat då jag kör mycket långkörning, säger Holger.
En bil måste enligt lag ha vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars, om det råder vinterväglag.