Den svenska äggbranschen larmar om kris. Produktionskostnaderna skenar efter höjda priser på foder, el och diesel och många producenter går back.
Om inte äggpriserna i handeln höjs kan det bli brist på ägg enligt branschorganisationen Svenska ägg.
Peter Andersson, ordförande i Svenska Äggs producentråd, säger i en artikel i tidningen Land att kostnadsläget är så högt att ingen kan producera med vinst, det gör att produktionen kommer att minska.
Landsberga gård norr om Enköping blir med nya hönshus en medelstor äggproducent med 45 000 värphöns. Per Sandqvist, som driver gården med sin bror Joakim, är bekymrad över situationen för hela äggnäringen.
– Även om vi producerar vårt eget foder har vi också höjda produktionskostnader. På sikt behöver även vi höja priserna, säger han.
För att få täckning för de ökade kostnaderna behöver producenterna få omkring 50 öre mer per ägg. När packerier och handel lagt på sitt kan det ge en prisökning med över tio kronor på en kartong med 15 ägg.
– Jag är tveksam till om konsumenter och handel orkar det i ett steg, men får inte branschen till en prishöjning kan det punktera hela äggmarknaden, säger Per Sandqvist.
Att ägg i butik ofta är en lockvara som säljs till låga priser förenklar inte situationen.
– Det är en tuff marknad, vi konkurrerar med 'gratisägg' som marknadsförs i kampanjer.
Som producent ser han det som sorgligt att ett svenskproducerat livsmedel som ägg blir en billig lockvara.
– Ska vi ha kvar svensk produktion måste vi vara beredda att betala för den, och ägg är ett fint livsmedel. Man accepterar ju att kaffet blir dyrare...
Krisen i äggbranschen är inte ny. Per tar fram statistik från Jordbruksverket som visar att avräkningspriserna på ägg i princip legat på samma nivå de senaste fem åren. En orsak är organisationsfrågor inom branschen där producenterna inte rår över situationen.
För Landsberga är läget dock bättre än för många andra då man har ett eget packeri och själva sköter leveranserna.
Och till sommaren inviger man det nya hönshuset på Landsberga med plats för 15 000 utegående höns.
– Jag ser med glädje på det vi bygger upp nu och hittills har kunderna varit beredda att betala lite mer för våra närproducerade ägg. Men vi måste öka försäljningen mot exempelvis Stockholmsområdet nu när vi får tre gånger så många hönor, säger Per Sandqvist.