Årets upplaga av Ung Företagsamhet, UF, på Westerlundska gymnasiet går mot sitt slut med rekordmånga UF-företag. Nästa vecka sker eldprovet då UF-företagen tävlar inom olika kategorier och visar vad de har lyckats åstadkomma under läsåret.
Ett av de rekordmånga 60-talet UF-företagen i Enköping är Press and Go UF, som drivs av Sofia Hildingstam, Vendela Eklund och Noa Gradstock som går i trean på ekonomiprogrammet.
De säljer hopfällbara muggar och vattenflaskor som sparar plats när man tar med dem.
– Kaffemuggen är praktisk för den som pendlar mycket och kanske inte hinner äta frukost hemma, berättar Vendela Eklund.
Flaskorna och muggarna köper de in från ett företag i Nederländerna som i sin tur handlar dem från Kina.
– Produkterna är kanske inte hållbara, men sättet som man använder dem på är hållbart, säger Sofia Hildingstam.
Det var Sofia som kom med affärsidén från allra första början, en idé som först ratades av de andra två i företaget men efter en marknadsundersökning insåg de alla att de hopfällbara produkterna skulle vara en utmärkt och lättsåld idé.
– Om man får drömma kanske vi någon gång i framtiden kan ha en egen Press and Go-fabrik, säger Vendela.
Vinsten från UF-företaget tänker de satsa i ett aktiebolag. Med på aktiebolagsresan ska även deras rådgivare från Zmart Webb och Reklam. Alla tre har olika framtidsplaner, så att omfattningen av jobbet med det nya företaget är inte förutbestämt.
– Vi kände att vi redan har börjat bygga upp ett varumärke och att det är dumt att lägga ner det, säger Sofia.