De nystartar i en lekfull bransch

De bryter upp från ett framgångsrikt arbete vid ett branschledande företag för att satsa på eget. ”En euforisk känsla” säger Katja Skånér, tidigare VD vid Lappset Enköping.

”Det är en otroligt rolig och positiv bransch att jobba i” säger Katja Skånér och Johan Hedengren, vid nystartade företaget Folklek, och visar det kollage som Johans fyraåriga dotter Maja gjort med bilder över sin favoritlekutrustning.

”Det är en otroligt rolig och positiv bransch att jobba i” säger Katja Skånér och Johan Hedengren, vid nystartade företaget Folklek, och visar det kollage som Johans fyraåriga dotter Maja gjort med bilder över sin favoritlekutrustning.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2021-06-15 06:00

En ökad hälsotrend i kombination med pandemin gör att allt fler vistas utomhus. Det har satt skjuts på branschen för lek- och träningsutrustning för utemiljöer.

– Utemiljöerna har aldrig använts så mycket som under pandemin, det är ett hårt tryck på dem. Vi jobbar i en fantastiskt rolig bransch där vi skapar aktiviteter som behövs, säger Katja Skånér i nystartade företaget Folklek.

undefined
”Marknaden är stor, den omsätter drygt två miljarder om året i Sverige och det finns utryme för fler aktörer” säger Katja Skånér och Johan Hedengren som hoppat av från Lappset Enköping och startat företaget Folklek i samma bransch, lek- och träningsutrustning för utemiljöer.

Hon var tidigare VD för Lappset Enköping, ett företag med huvudsäte i Finland som är ledande i branschen för lek- och träningsutrustning i utemiljöer. I våras lämnade hon dock företaget tillsammans med försäljningschef Johan Hedengren för att starta eget.

– Det fanns ingen osämja mellan oss men vi hade tankar om hur det skulle vara om vi själva fick bestämma. Vi spånade även på helt andra företagsidéer, det var inte självklart att det skulle bli den här branschen, säger Katja.

– Vi är båda två drivna och vi jobbar väldigt bra ihop. Lappset var trevligt, men inte ändhållplatsen i yrkeslivet, säger Johan.

När han så blev kontaktad av ett finskt företag i branschen som var intresserade av den svenska marknaden och ville investera i de idéer Johan skissat på tog han steget, och sade upp sig.

– Det var kanske inte den bästa tajmingen, med två små barn, sambon mammaledig, pandemi och inga papper påskrivna... men man har bara ett liv, då får man ta chansen, säger Johan med ett leende.

Nu driver de företaget Folklek i samarbete med det finska bolaget Leikkiset Oy.

– Att ha helt fria händer ger en euforisk känsla. Nu är det upp till oss till 100 procent, vi har ingen att skylla på, säger Katja.

undefined
Ett finskt företags om tillverkar gym- och lekutrustning ville etablera sig på den svenska marknaden och kontaktade Johan Hedengren. Efterfrågan på utegym ökar både genom den ökade hälsotrenden men även på grund av covid då många aktiverar sig utomhus.

Tillsammans har de närmare 20 år i branschen och många kundkontakter som redan gett ordrar.

– När gamla kunder ringer och frågar var de kan beställa av mig nu, det värmer i hjärtat och gör starten extra rolig, säger Johan.

De har ett starkt engagemang för sina produkter, eller snarare för den livsstil det handlar om.

– Efter lanseringen av surfplattor har ohälsotalen ökat, problemet med stillasittande barn har varit i fokus i några år, säger Johan.

De moderna lek- och träningsplasterna är inkluderande, alla ska kunna leka och träna tillsammans oavsett förutsättningar.

– Det är en fantastisk bransch och extremt roligt att få vara med i omgörningen av lek- och träningsplatser och att främja folkhälsan, säger Katja Skånér.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!