Ny kampanj ska öppna Enköpingsbornas ögon

Nu ska Enköpingsbornas eget ansvar för hur stadskärnan påverkas av deras konsumtion tydliggöras. Under torsdagen drar Centrumsamverkan igång kampanjen "Ingen puls utan din".

En ny kampanj ska visa Enköpingsborna hur de kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling genom sina val.

En ny kampanj ska visa Enköpingsborna hur de kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling genom sina val.

Foto: Anders Jagemo

Enköping2022-06-09 06:00

– Jag tror inte att alla förstår fullt ut vad det innebär att inte handla på hemmaplan. I förlängningen innebär det att samhället inte kan utvecklas, säger centrumledaren Sara Karlsson Olsson.

Organisationen Svenska Stadskärnor står bakom kampanjen som centrumföreningen nu anslutit sig till och totalt är 46 städer runt om i landet med. Genom olika marknadsföringskampanjer ska man visa alla konsumenter hur de kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling genom sina val. 

– Det handlar inte bara om att gynna enskilda butiker för att de ska finnas kvar. Det är större än så. När vi väljer lokala frisörer, butiker och restauranger blir det fler arbetstillfällen. Fler personer som betalar skatt blir mer skattepengar som i sin tur kan användas till sjukvården, skolan och allt annat, säger Sara Karlsson Olsson.

När fler handlar på hemmaplan blir stadskärnorna också mer levande och trygga för dem som vistas där, något som Svenska Stadskärnor gärna också lyfter fram som ett argument för sin informationskampanj.

Idén till kampanjen kom förra året från en butiksinnehavare i Malmö som tyckte att det behövdes en aktion med större djup än de vanliga marknadsföringskampanjerna och där det på ett lättillgängligt sätt skulle beskrivas varför det är så viktigt att värna sin lokala plats. Resultatet blev kampanjen "Ingen puls utan din".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!