"När någon ringer om läckage så försöker vi hjälpa till"

Jungfrugatans tak & fasad skrev ett avtal på 250 000 kronor med 86-åriga Alice Lundmark för en takomläggning. "Hon hade ett läckage som krävde omedelbar åtgärd", säger företagets företrädare som nu bemöter kritiken.

Jungfrugatan tak & fasad fick 86-åriga Alice Lundmark att skriva på ett avtal värt 250 000 kronor.

Jungfrugatan tak & fasad fick 86-åriga Alice Lundmark att skriva på ett avtal värt 250 000 kronor.

Foto: Läsarbild

Enköping2024-10-04 11:00

Grannar och hemtjänstpersonal är upprörda över ett avtal som Jungfrugatans tak & fasad skrivit med Alice Lundmark i Bredsand. De anser att det är felaktigt att hon behöver en takomläggning när huset endast är tio år gammalt.

– Kunden ringde till oss. Vi har gjort ett utskick över Stockholm, Knivsta, Uppsala och Enköping. Hon ville ha en besiktning för hon hade lite fuktproblem på taket. Då hade tre av våra besiktningsmän och kontaktpersoner varit ute och identifierat felet och taket är byggt med masonit. Så då föreslog vi henne att man ska byta till råspont, eftersom masonit är...ja, så bygger man inte – det är inte fackmannamässigt korrekt, säger en person som uppger sig heta Daniel Andersson på företaget Jungfrugatan tak & fasad.

Enligt uppgifter till EP heter den Daniel som företräder företaget istället Tekle i efternamn med engagemang i rad olika företag och verksamheter.

Finns det bevis för att det är fel på taket? Finns det dokumenterat med bilder?

– Jo, absolut självklart. Ja, men precis, bilder. Det finns problem dokumenterat.

Vad sa ni skulle hända om hon inte åtgärdade?

– Vi rekommenderade henne att göra om till råsponttak för 250 000 kronor. Om man har fukt är det självklart att man måste åtgärda det, oavsett om taket bara är två år.

När ni är på plats , får ni en känsla om en person kan hantera innebörden i ett avtal eller inte?

– Vi frågade. Men hon sa att hon var osams med grannarna och inte har barn eller anhöriga, och verkade klara av det själv.

Är det professionellt att ge en 86-åring ett avtal som är rätt kluddigt där det överst står att "ångerrätt gäller inte" ?

– Speciellt när det är någon som ringer med läckage så försöker vi hjälpa till. Jag har inte personligen sett avtalet.

undefined
På avtalet står att Alice ska betala totalt 250 000 kronor. Handskrivna siffror, felberäkningar av summor, moms och överstrykningar ger inte intryck att det är gjort av ett seriöst företag.

Har någon på ert företag tagit emot samtal där ni sagt nej till att häva affären?

– Nej. Och hon som ringde från hemtjänsten hakade upp sig på ångerrätten och sa att hon skulle prata med sin chef. Men nu har vi ringt till Alice och sagt att vi avbryter. Vi vill inte fortsätta om hon inte vill, även fast det inte finns ångerrätt.

När Alice Lundmark skrev på avtalet betalade hon in 25 000 kronor som förskottsbetalning. Jungfrugatans tak & fasad tyckte det fanns osäkerhet med ekonomin, och ville att hon skulle föra över pengar. 

– Killarna meddelade henne på plats att vi ville ha ett förskott för att boka upp ställningar och material.

Och de 25 000 hon betalade i förskott, får hon tillbaka dem?

– Självklart inte, självklart inte. Vi måste ju betala för byggställningarna som skulle upp och andra kostnader som vi tagit på oss. Det är jättetråkigt och har kostat både henne och oss tid. Men vi måste kunna besiktiga tak om någon kontaktar oss och ber om det. Men i det här fallet blev det en bomaffär.

I ett mejl till EP några timmar senare ger dock företaget ett annat besked:

"Med hänsyn till den nya informationen om kundens tillstånd avbokades arbetet och förskottsbetalningen på 25 000 kronor ska återbetalas i sin helhet".

I mejlet finns också ny information om att hon inte kontaktade dem för "lite fuktproblem", utan skriver:

"Kunden kontaktade oss och informerade om att hon hade ett läckage som krävde omedelbar åtgärd. Vid vår inspektion på plats kunde vi konstatera att det fanns det har ett underlagstak, vilket är en duk spänd mellan takstolarna utan underliggande råspont eller masonit".

Företaget har inte sänt någon dokumentation eller bilder av de påstådda fuktproblem som fanns i Alice Lundmarks tak.

undefined
"Kunden kontaktade oss och informerade om att hon hade ett läckage som krävde omedelbar åtgärd. Vid vår inspektion på plats kunde vi konstatera att det fanns det har ett underlagstak, vilket är en duk spänd mellan takstolarna utan underliggande råspont eller masonit. Vi rekommenderar inte användningen av denna typ av taklösning, då den har bristfällig hållbarhet och funktion. Underlagstak används sällan, och när de används är det främst på byggnader såsom ladugårdar. Vi informerade kunden om detta och förklarade att vi gärna kunde hjälpa henne, men att vi enbart utför takomläggningar med traditionell råspont, som är en kvalitativ, långsiktig och hållbar lösning"
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!