Butiken som vill bli störst igen

Coop Forum blir Stora Coop med en tydlig grön linje. Siktet är inställt på att hitta tillbaka till glansdagarna och bli störst igen.

Joacim Kåkemyr butikschef.

Joacim Kåkemyr butikschef.

Foto: Magnus Eriksson

ENKÖPING2017-01-12 18:04

Gamla Coop Forum har genomgått en förvandling. Sedan i höstas har fasaden målats om och på insidan har en tydligare grön linje skapats där det ska bli enklare för kunderna att hitta de ekologiska och kravmärkta produkterna.

– Vi har alltid haft ett hållbarhetstänk i allt vi gör, men nu ska vi bli tydligare. Belysningen är helt utbytt till lågenergilampor, kylar och frysar är uppgraderade och energismarta, vi har investerat cirka 13-14 miljoner kronor i butiken. Den största förändringen är mejeriavdelningen som har blivit dubbelt så stor och där vi numera kan fylla på varor bakifrån istället för att behöva trängas med kunderna, säger Joacim Kåkemyr som är butikschef.

Någon gång på 2000-talet gick Coop vilse och förlorade sin identitet, hävdar Joacim. Från att vara ledande tappade livsmedelskedjan snabbt mark till konkurenterna.

– Vi gick lite vilse och visste inte vart vi var på väg, vi var ledande men tappade konceptet. Nu satsar vi på att hitta tillbaka till glansdagarna genom att bli tydligare med att vi är en matbutik och ingenting annat, säger Joacim.

Även om det finns en självsäkerhet att det nya konceptet är rätt så finns det en viss oro för hur Enköpingsborna ska ta emot allt det nya.

– Efter att ha gått runt i butiken motsols i 30 år byter vi nu håll och går medsols, det finns ju en oro för att kunderna inte ska hitta som förut och inte komma tillbaka, det ska bli spännande. Jag ser fram emot första halvåret och hur Enköpingsborna ska ta emot nya Stora Coop, säger Joacim Kåkemyr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!