Black week: "Roligaste perioden på året"

I en del butiker är det fredag hela veckan – black friday. Andra har black week. Att handla billigt är idén bakom svarta veckan.

Butikschef Helen Söderling gläder sig åt black week på Mio.

Butikschef Helen Söderling gläder sig åt black week på Mio.

Foto: Anders Jagemo

Enköping2021-11-23 12:00

Black week pågår för fullt och på fredag är det black friday. Elgiganten tillhör de butiker i Enköping som basunerar ut budskapet om black week och black friday stort.

– Black week och black friday är väldigt, väldigt viktigt. De utgör en stor del av butikens omsättning, säger varuhuschef Kim Widman på Elgiganten.

– Tv är det som säljer bäst, berättar hon.

undefined
Kim Widman, varuhuschef på Elgiganten, säljer bra under black week och black friday.

Kundtillströmningen har ökat med 500 besökare i veckan i Enköpingsbutiken sedan restriktionerna lättade. Utöver det ökar kundtrycket ytterligare under black week, som tjuvstartade i torsdags i förra veckan med en vipkväll. 

Det finns en spridd uppfattning om att man annonserar om lockvaror, som det bara finns ett fåtal av. Ligger det något i det?

– Lockpriser är en gammal skröna som lever kvar. En del använder sig av lockpriser, men det gör inte vi. Vår relation med kunderna är jätteviktig. Ingen ska känna sig lurad, säger Kim Widman.

– Men visst kan vissa varor ta slut och det beror på att leverantörer inte kan leverera, säger hon och påpekar att 2021 är ett speciellt år med global komponentbrist som försämrar tillgången på hemelektronik.

Efter black friday är det dags för julhandeln, följt av mellandagsrean.

– Sen får vi andas ut i januari igen, skrattar Kim Widman.

undefined
Mio har black week.

På Mio har butikschef Helen Söderling sett ett stort intresse från kunderna när det gäller inköp av inredningsdetaljer inför den stundande adventshelgen. Hon räknar med en ökad tillströmning av kunder under black week som har blivit alltmer inarbetad med åren.

– Folk har blivit varse att black week är en tid då vi har erbjudanden, men vi är vana vid att ha kampanjer. Vi har olika kampanjer under hela året, berättar Helen Söderling.

undefined
Butikschef Jenny Eriksson på Intersport har en intensiv och rolig period framför sig.

På Intersport räknar butikshchef Jenny Eriksson med många intensiva veckor framöver.

– Det är nu startskottet går för julhandeln. Det är många som handlar julklappar, säger hon.

– Vi har en intensiv period framför oss. Det är den roligaste perioden på året och den intensivaste, säger Jenny Eriksson om tiden med black week, black friday, julhandel och mellandagsrea.

Träningsredskap och träningsutrustning har sålt och säljer fortfarande bra efter pandemins intåg.

– Folk tränar som aldrig förr. Förra säsongen sålde vi även otroligt mycket längdskidåkningsutrustning. Padel är också fortsatt hett, berättar Jenny Eriksson.

Enligt Svensk Handels prognos väntas black friday i år omsätta nio miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!