Bedrägeribrotten blir allt fler och många, framför allt äldre personer, luras på stora summor pengar av bedragare som blir allt skickligare och förfinade i sina metoder.
Men tack vare Enköpingsadvokaten Magnus Nyström har "vanligt folk" nu större chans att få tillbaka sina pengar. Bankernas ansvar har blivit större.
För två år sedan vann Magnus Nyström, som jobbar för advokatbyrån Arne de Bourgh i Uppsala, ett mål i Högsta domstolen (HD) som blev prejudicerande när det gäller bedrägeribrott. Hans klient hade lämnat ut sitt bank-id till bedragare, som han var övertygad var hans bank, och praxisen enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN) var då att den som lämnat ut sin kod själv tagit en medveten risk och är helt ansvarig för följderna.
Men domen i HD lade ett ansvar även på banken för transaktionen och banken ålades att betala tillbaka en stor del av pengarna, nära 400 000 kronor, till Magnus Nyströms klient.
– Det har hänt mycket hos bankerna efter domen. De har mycket bättre information när man loggar in med bank-id, de är tydligare och lägger upp varningstexter. Det har blivit mycket lättare att få rätt i ARN efter domen, säger Magnus Nyström.
Han kan ge flera exempel på mål han haft tidigare som fått oerhört allvarliga konsekvenser för de drabbade.
– Ett av de mest tragiska målen gällde en lekmannarevisor som hjälpte ett antal föreningar med deras ekonomi. Där lurade bedragarna till sig revisorns bank-id och kunde tömma kontona till samtliga föreningar. Revisorn avled en tid efter det, troligen till följd av det som inträffat. Det var en jättetragisk historia, säger Magnus Nyström.
De som drabbas av bedrägeri mår ofta väldigt dåligt. Utöver att de kan ha förlorat sina besparingar finns det mycket skuld och skam över att man låtit sig luras.
– Det kan drabba vem som helst, bedragarna har blivit otroligt skickliga och det är lätt att gå på det de säger även om man är medveten om att bedrägeri förekommer, säger Magnus Nyström som själv fått bedrägerimejl i jobbet som han varit osäker på om de varit falska eller inte.
Ofta är det äldre personer som drabbas, som inte har full koll på tekniken och som har besparingar på banken. Många äldre är småföretagare och har kvar sina företag, men de blir kontaktade av bedragarna som privatpersoner och på så vis kommer bedragarna även åt företagskontot och för en företagare är det mycket svårare att få tillbaka pengarna.
– Bedragarna är väldigt förslagna och trovärdiga. Man hamnar i telefonköer, kopplas vidare till it-avdelningen och det är oftast bråttom och kan handla om en misstänkt id-kapning och transaktioner som måste stoppas. De uppger att de hjälper dig att stoppa transaktionen, eller höja en kreditgräns men i själva verket har du godkänt en överföring av pengar till deras konton, säger Magnus Nyström.
Han jobbar nu med 30 aktiva bedrägerimål, varav sju är i domstol. Förhoppningen är att även några av dem ska bli prejudikat och ställa ännu högre krav på bankerna när det gäller bedrägerier.
– Bankerna struntar i kunderna, de tar bort kontanterna och inför tekniska system som vi inte förstår. De flyttar risken från sig själva till kunderna, det förekommer ju inte några bankrån längre, säger Magnus Nyström.
När det gäller obehöriga transaktioner, där bedragarna exempelvis lurar av folk koder för att komma åt pengarna på deras konton, tror Magnus Nyström att vi har en ny rättspraxis inom 3-4 år, där bankerna får ett större ansvar.
När det gäller investeringsbedrägerier, handel med exempelvis bitcoin och aktier, tror han det krävs lagstiftning.
Då han är politiskt aktiv inom Kristdemokraterna planerar han att lägga fram en motion i partiets riksting gällande lagstiftning för just investeringsbedrägerier.
Tv-programmet Uppdrag granskning har nyligen uppmärksammat bedrägeribrotten i flera program och de har varit i kontakt med Magnus Nyström för uppföljande program.
– Vi har träffats och vi får se vad det landar i. Det känns jättespännande att de följer upp frågan och att fler vågar ta fighten, jag hoppas de lyckas få till en förändring, säger Magnus Nyström.