Ännu ett i en serie av bedrägeribrott riktade mot äldre inträffade förra veckan i Enköping. En äldre kvinna fick ett telefonsamtal en eftermiddag. Uppringaren uppgav att han ringde från Tele2 och att kvinnan skulle få tillbaka pengar, en seniorrabatt på 950 kronor.
För att kunna få pengarna behövde kvinnan logga in på banken med sin bankdosa, enligt mannen i telefonen.
Kvinnan kunde emellertid inte hitta sin bankdosa. Mannen bad då om att få återkomma senare. Efter en timme ringde mannen från Tele2 upp på nytt. Kvinnan hade då hittat sin bankdosa.
Mannen instruerade kvinnan i hur hon skulle göra för att komma åt sin internetbank. Men det fungerade inte för kvinnan. Hon lyckades inte logga in.
Efter detta kontaktade kvinnan Tele2:s kundtjänst och fick då besked om att företaget inte ringer upp med det tillvägagångssätt som var fallet vid det här tillfället.
– Det stannade vid ett försök den här gången, säger Jonas Rickeborn, operativ koordinator på polisen.
Han konstaterar att bedrägerierna och bedrägeriförsöken riktade mot äldre fortsätter. Det rör sig om både telefonkontakter i kombination med fysiska besök (då bankkort och kod hämtas) och då bedragaren enbart ringer upp (som i det här fallet).
Förra veckan berättade EP att polisen har sett en tydlig ökning efter sommaren av anmälningarna av den här typen av åldringsbedrägerier. I en del fall uppger bedragaren att man har vunnit en telefon. I det här fallet var det en seniorrabatt som var lockbetet. Metoderna varierar.