Matsmart köper upp mat som riskeras att slängas på grund av exempelvis överproduktion eller felaktiga förpackningar och säljer det vidare. Ett sätt att minska matsvinnet.
– Matsvinnet är en jättestor klimatutmaning. Livsmedelproduktionen står för en fjärdedel av alla utsläpp och sen försvinner en tredjedel av produkterna i kedjan mellan produktion och konsument, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikationsansvarig vid företaget.
Enligt Livsmedelsverket slänger hushållen 19 kilo fullt ätbar mat per person och år och 26 kilo mat och dryck hälls ut. Det motsvarar utsläpp av växthusgaser från 360 000 bilar.
Totalt sålde Matsmart nära 9 000 ton produkter i Sverige 2020, en ökning med 70 procent från 2019. I Uppsala län såldes nära 400 000 kilo mat, en ökning med 82 procent, och 62 808 kilo av dessa i Enköping.
– Starkast växer vi i mindre och mellanstora kommuner, säger Hanna Thofelt Lindström.
Företaget samarbetar med livsmedelsproducenter och har avtal med stora aktörer på marknaden. Men många branscher har haft det tufft under pandemin.
– Vi har exempelvis köpt upp varor från bolag som säljer i taxfreebutiker och som haft stora överlager, och från gränshandeln vid Norge där kundunderlaget försvunnit, säger Hanna Thofelt Lindström.
Konkurrensen under pandemiåret har ökat då allt fler livsmedelsbutiker erbjuder hemkörning.
– Men det har snarare varit positivt för oss, den sociala distanseringen gör att folk fått upp ögonen för onlinehandel och handlar mer mat på nätet, säger Hanna Thofelt Lindström.