En uppringare uppgav att han ringde från välkänd butikskedja och förklarade att de upptäckt att någon försökt att beställa varor i kvinnans namn.
Mannen påstod att han hjälpte kvinnan att koppla ihop henne med en säkerhetsamordnare på banken som skulle hjälpa henne vidare, men allt detta var bara ett led i bedrägeriet.
– Hon fick först ett samtal om att någon hade köpt varor i hennes namn och att de skulle hjälpa henne att stoppa det här. De målar upp ett scenario där hon redan har blivit utsatt för brott. De menar att de finns där för att hjälpa till och koppla till säkerhetsavdelningen på banken, säger Lena Söderberg vid polisen i Enköping.
Säkerhetsamordnaren förklarade att han skulle hjälpa kvinnan att lägga upp ett ”säkerhetskonto” så att inga pengar skulle dras ifrån hennes konto, men allt detta var en bluff. Kvinna förmåddes därefter att överföra över 50 000 kronor. Anmälan gällande bedrägeri är upprättad.
Den här typen av bedrägerier är att återkommande fenomen där bedragarna främst riktar sig till äldre personer. Lena Söderberg berättar vad man ska tänka på för att undvika att bli bedragen.
– Bankerna ringer inte upp sina kunder och ber dem logga in på sina bankdosor. Man blir inte heller kopplad så till bankerna på det sättet som bedragarna påstår. Blir man orolig, då rekommenderar jag att ta kontakt med sitt lokala bankkontor. Så att man går den vägen istället för att låta någon annan koppla en vidare, säger Lena Söderberg.