Bra för trafiken men dåligt för miljön

Ombyggnaden av väg 55 ger ökad säkerhet och framkomlighet men är negativ för miljön och landskapet.

Det blir ökad säkerhet och framkomlighet på bekostnad av miljön och landskapsbilden när väg 55 byggs om till mötesseparerad väg med mitträcke, enligt den samhällsekonomiska analys som Trafikverket gjort över projektet.

Det blir ökad säkerhet och framkomlighet på bekostnad av miljön och landskapsbilden när väg 55 byggs om till mötesseparerad väg med mitträcke, enligt den samhällsekonomiska analys som Trafikverket gjort över projektet.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2021-09-12 15:00

Väg 55 ska byggas om till mötesfri landsväg med mitträcke på sträckorna Enköping-Litslena och Örsundsbro- Kvarnbolund (Uppsala).

Det innebär bland annat att hastigheten höjs till 100 kilometer i timmen på vägen, det byggs separat gång- cykelväg längs båda sträckorna, viltstängsel och planskilda faunapassager byggs och bullerskyddsåtgärder görs vid vissa fastigheter.

undefined
Mitträcken och viltstängsel längs vägen ökar säkerheten men medför intrång i landskapet och skapar nya barriärer enligt Trafikverkets analys.

Den samhällsekonomiska nyttan med projektet har analyserats av Trafikverket och en uppdaterad version av analysen kom under sommaren.

Enligt analysen ger ombyggnaden en god samhällsekonomiskt effekt på båda sträckorna. Både trafiksäkerheten och framkomligheten med snabbare restider ökar vilket är positivt för arbetsmarknaden i regionen.

Mittsepareringen och en fristående gång-cykelväg med planskilda överfarter över 55:an ökar trafiksäkerheten avsevärt enligt analysen. För personer med funktionsnedsättning blir resandet enklare då busshållsplatserna tillgänglighetsanpassas.

Klimatpåverkan blir negativ då utsläppen ökar under byggtiden och genom att hastigheterna på vägen höjs. En ökad barriäreffekt skapas genom mittseparering och viltstängsel och landskapsbilden påverkas negativt.  Negativa konsekvenser blir det även för lantbruket som får längre transportsträckor och minskad åkerareal.

Kostnaden för ombyggnaden av sträckan Enköping-Litslena (6,5 kilometer) beräknas till drygt 197 miljoner kronor i 2019 års prisnivå, för sträckan Örsundsbro-Kvarnbolund (16 kilometer) beräknas kostnaden till drygt 412 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!