Huvudorsaken till prishöjningarna är Rysslands invasion i Ukraina, då Ryssland är en stor exportör av både olja och naturgas som påverkar de svenska priserna på bensin, diesel och energi.
Både Ryssland och Ukraina är dessutom stora producenter av vete, vilket påverkar livsmedelsindustrin som in sin tur väntas leda till omkring 5 procents högre matpriser i år, enligt uppgifter till TT.
Redan före kriget fanns dessutom en inflationstakt i Sverige på omkring 4 procent. Lägg därtill en svagare krona jämfört med euron och dollarn vilket påverkar svenska importvaror.
– Jag tror att man gör klokt som privatperson att vara beredd på att det är så här det kommer att bli, och ta höjd för att det kommer att kosta mer. Allt kommer inte att kosta mer, men det kommer att märkas i plånboken. Både i mataffären, men också vid bensinpumpen och när man ska betala elräkningen, säger nätbanken Nordnets privatekonom, Frida Bratt.
När det gäller bensin- och dieselpriserna tror Frida Bratt att det de ännu inte har nått sin högsta punkt. Det kan helt enkelt bli ännu dyrare att tanka bilen framöver.
– Visst är det så att det har ökat på grund av kriget som pressar upp oljepriserna, men det har också förts en politik som går i den riktningen, det vill säga att det ska vara dyrt att köra på bensin och diesel. Det är en politik som ligger fast eftersom det är beslutat att vi ska genomgå en klimatomställning. Jag tycker inte att man ska gå och hoppas på att vi ska komma ned prismässigt i bensin- och diesel, fortsätter hon.
Har vi sett en maxgräns?
– Egentligen inte. I kronor och ören ser det extremt högt ut, men om vi tittar på fatpriset på olja i dollar så är det inte rekord ännu. Så det skulle nog kunna stig ytterligare. Det hänger på hur man lyckas kompensera för den ryska oljan.
Hur påverkar det här Uppsalabornas plånböcker?
– Det är svårt att säga då det hänger ihop med vem man pratar om. Men generellt tror jag att det kommer att kännas. Speciellt om man är beroende av att köra bil till arbetet eller hämta barn på skolan. Det kommer definitivt att kännas mer för dem som bor på landsbygden och är beroende av bil, det är enklare för dem som bor i en storstad som kan ta cykeln i stället. Det kommer också kännas mer för dem som har direktverkande el i sin villa, något jag tror kommer leda till att hus med den typen av uppvärmning kommer att bli svårare att sälja på bostadsmarknaden.
Var går smärtgränsen?
– Jag tror att vi redan är där. Om man ser att diesel kostar upp mot 28 kronor per liter har många redan börjat tänka till och letar alternativ. Nu är fortfarande elpriset högt, men det är fortfarande billigare med elbil. Men det är inte alla som har den möjligheten eftersom de är dyra i inköp. Många tittar även på solceller som energikälla till sina villor.
Hos Konsument Uppsala kan de som bor i Uppsala eller Knivsta få kostnadsfri budget- och skuldrådgivning. De har hittills inte märkt av någon ökning av oroliga medborgare som hör av sig.
– Men det brukar vara en viss eftersläpning. Personer brukar ha en tendens att göra vad man kan för att rädda situationen på kort sikt. På lång sikt vet vi inte hur det slår, men jag övertygad om att det kommer påverka många Uppsalabor och deras ekonomi, säger Elin Håkanson, budget- och skuldrådgivare på Uppsala kommun.