Martin & Servera, som levererar livsmedel, utrustning och utbildning till restauranger och storkök, gjorde år 2016 sitt bästa år hittills med en resultatökning på 7,8 procent.
I början av året flyttades lagerverksamheten från Västerås och Stockholm till Enköping där en ny lokal på 36 000 kvadratmeter invigdes. I och med flytten blev Martin & Servera Enköpings största privata arbetsgivare.
Ett av målen med lagerflytten var en halverad energiförbrukning, hur har det gått med det?
– Så här långt, det vill säga från mars till och med oktober, ser det väldigt bra ut. Vi ligger i linje med en halvering, säger företagets hållbarhetsdirektör AnnaLena Norrman.
Samma postiva syn har Per-Erik Kanström, fastighetschef för hela koncernen och t f lagerchef i Enköping sedan i somras.
– Det har gått bra och vi är nöjda med etableringen. Att slå ihop de två enheterna i Västerås och Årsta till lagret i Enköping är ett komplicerat projekt, men trots en del barnsjukdomar har vi kommit igång bra och har nu en stabil produktion.
Han säger att den stora utmaningen har varit bemanningsfrågan.
– Vi hade vår största rekrytering under vår, sommar och tidig höst och under den intensivaste perioden började åtta–tio nya personer i veckan.
Efter den stora anställningsvågen har Martin & Servera nu drygt 270 medarbetare, varav 70 tjänstemän, på Enköpingslagret.
– Vi har ett ständigt behov av att nyrekrytera, men det beror nu på vanlig personalomsättning, säger Per-Erik Kanström och berättar att de för tillfället håller på att anställa en ny lagerchef.
Hur har samarbetet med kommunen fungerat?
– Det har fungerat jättebra. Det vara bara vatten- och avlopp som tog lite tid i projektets början, men det behöver vi inte ens nämna. I det stora hela är vi nöjda med samarbetet med kommunledningen och näringslivskontoret.
På Enköpingslagret finns i dag omkring 20 000 artiklar och man förmedlar dagligen produkter till cirka 1 500 kunder över ett stort område, från norra Stockholm upp till gränsen mot Jämtland i norr.
Håkan Åkerström, koncernchef Martin & Servera, konstaterar att marknaden fortsätter att växa.
– Hittills i år har marknaden växt med 3–4 procent jämfört med föregående år. Konsumenterna väljer att allt oftare äta ute och vi kan inte se några tecken på att den trenden är på väg att mattas av, säger han.