Åkeriet som satsar på gröna däck

Det började med tre hästar och en vagn. Nu har åkeriet över 100 lastbilar och alla hjul fylls med miljövänlig luft.

Pumpa. Ett däck på åkeriet pumpas på verkstaden med kväve av verkstads­mekanikern Mattias Jakobsson, däcket ligger i en blå säkerhetsbur för att ­personalen ska vara säker, om däcket skulle smälla.

Pumpa. Ett däck på åkeriet pumpas på verkstaden med kväve av verkstads­mekanikern Mattias Jakobsson, däcket ligger i en blå säkerhetsbur för att ­personalen ska vara säker, om däcket skulle smälla.

Foto: Anders Forngren

Ekonomi, näringsliv & finans2017-11-17 09:43

Över 100 lastbilar kör för familje­företaget i Skolsta varje dag och de över hundra anställda kommer dagligen in till åkeriet för att lasta om varor. För 100 år sedan i år startade åkeriet, på samma gård som de i dag har sitt säte.

– Det började med tre hästar och en vagn lastad med mjölk och vassle, säger Jonas Broberg, ekonomichef på Enköpings åkeri.

På gården kör nu inga hästar med släp, utan 110 lastbilar i olika storlekar. På morgonen är det fullt på körplanen, men på förmiddagen är bara ett fåtal lastbilar kvar på plats.

– Det är en enorm aktivitet på ­morgonen vid femtiden, alla ska ut och det är bilar överallt, säger Jonas Broberg.

Att företaget lyckats växa så mycket på 100 år tror han beror på att Enköping är en tillväxtkommun, och att det är nära till det mesta.

– Alla vi skrattar nog ofta åt ”Sveriges närmaste stad”, men det är ju faktiskt sant, säger han.

Något som också bidragit till åkeriets tillväxt säger han är att företagens lager ofta ligger på vägen i stället för i stora fasta lager. Men i branschen råder hård konkurrens.

– Framförallt är det de nationella bolagen som DHL och Posten som vi konkurrerar mot, det är en väldigt tuff marknad, säger han.

Stora märken på lastbilarna visar att företaget i år fyller 100. På dem sitter däck som pumpats med endast kväve, något som är bra både för miljön och för företagets ekonomi.

Inne i verkstaden finns en maskin som separerar syre från kväve i luften. Kvävet pumpas sedan in i däcket som vid tillfället ligger i en blå säkerhetsbur, för att skydda människor i närheten om det skulle sprängas.

– Kvävemolekylen är tre gånger större än syremolekylen, vilket gör att den har svårare att tränga ut ur däcket. Det gör att utsläppen minskar och att miljön påverkas mindre, säger Jonas Broberg.

Ett stort däck pumpas inne i verkstaden av verkstadsmekanikern Mattias Jakobsson som vant trycker på knapparna och rullar däcket in i buren.

– Det har aldrig hänt att något smällt, men det måste vara säkert, säger han och stänger dörren till buren.

Att mindre luft tränger ut ur däcken gör också att slitaget minskar. Då däcken, som ofta sitter i dubbelmontage, i större utsträckning är lika stora och pumpade slits de mindre. De behöver då inte bytas ut lika ofta.

Någon exakt siffra på hur mycket pengar som sparas kan inte ekonomi­chefen säga.

– Men det är en ganska stor besparing, säger Jonas Broberg.

Inne på trafikledningskontoret mitt över gården från verkstaden sitter ­familjeföretagets vice vd, Magnus Gustavsson, som är mitt i processen att ta över företaget från sin pappa. Tillsammans med Gustav Liljander blir han snart den nya ägaren av det 100-åriga åkeriet.

– Det kanske inte alltid var självklart att ta över när man var i 20-årsåldern, men sen går åren och så vill man, säger han.

Att ta över efter att ha arbetat på företaget i flera år känns för honom naturligt, som en del i en process.

Jonas Broberg tror att företaget även i fortsättningen kommer att drivas av samma familj.

– Det är ju 30-åringar som just nu tar över, och de har ju egna barn, så jag tror att det fortsatt kommer vara samma familjeföretag, säger han.

Efter 100 år i branschen tror han inte att åkeriet kommer att bli mycket större än det är i dag.

– Det är ingen prioritet för oss att växa och köpa upp andra, växer vi mer gör vi det organisatoriskt, som vi gjort sen 20 år, säger Jonas Broberg.

Enköpings åkeri

Säte: Skolsta strax utanför Enköping.

Början: Startade 1917 med häst och vagn, och levererade mjölk och vassle. Köpte 1923 in första bilen, en T-Ford.

Ägare: Familjeägt, gått i arv i tre generationer.

Gör: Levererar varor mellan Stockholm och Värmland, ­Dalarna och Enköping.

Anställda: Har cirka 100 anställda, varav cirka 80 är ­Enköpingsbor.

Antal lastbilar: Har 110 lastbilar och cirka 50 släp, som alla körs på diesel.

Omsätter: Cirka 100 miljoner kronor.

Däck: Pumpar sina däck med kväve, för att minska miljöpåverkan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!