Det var i december 2021 som en kvinna från Enköping tog emot en birmakattunge som hon köpt för 13 000 kronor. Katten började efter två månader, i februari 2022, uppvisa sjukdomssymptom. Kvinnan tog då katten till veterinär. På plats konstaterade veterinären att katten var väldigt sjuk. Den hade hög feber, förstorade organ, vätska runt njurarna och blodbrist. Med den sjukdomsbilden togs beslutet att låta katten somna in.
Efter kattens bortgång begärde köparen ersättning av uppfödaren hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för självriskkostnaden vid veterinärbesöket och kostnaden för resan till djursjukhuset. Säljaren menade att det inte gick att påvisa att det var något fel på kattungen när den överlämnades, ARN pekade på konsumentköplagen och menar att det är säljaren som ska bevisa att det inte var något fel på katten när den såldes.
Enligt konsumentköplagen kan även levande djur ses som varor i lagens mening. ARN har då tolkat lagen som att birmakatten är en vara i de här fallet. I lagen står det att en vara är felaktig om den avviker från vad parterna avtalat om eller från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Det är säljaren som ansvarar för fel som fanns vid avlämnandet, även om felet visade sig först senare.
ARN gav Enköpingskvinnan rätt till ersättning för sina omkostnader och uppfödaren rekommenderas att betala hennes veterinärkostnader och resekostnader på 5 775 kronor.