Bosse Bildoktorn Andersson har skrivit inte mindre än 21 böcker, varav två whiskyböcker.
För de flesta är Bosse Bildoktorn mest bekant från otaliga radio- och tv-program, främst radio genom åren. En annan sak i den mångsysslande bilmekanikerns repertoar är som besiktningsman för amatörbyggda bilar.
Men utöver författandet, radiopratandet och allt det andra ägnar han sig även mycket åt föreläsningar. En av de många föreläsningarna höll han på biblioteket i Bålsta i lördags och inför den passade vi på att intervjua honom.
Bosse Bildoktorns favoritämne är skruvar, muttrar och gängor – vilka för övrigt är väldigt viktiga ingredienser i bilar.
Bilintresset kom tidigt. Första gången han mekade var han i sex-sjuårsåldern. Bosses pappa var MS-sjuk och kunde därför inte meka med sin trehjuliga moped. Då hjälpte Bosse sin pappa med att skruva på mopeden.
– När jag var tio år ungefär uppfann jag en evighetsmaskin. Den fungerade inte, men det var ett gott försök, berättar han.
– Jag har alltid tyckt att det har varit intressant att plocka isär, smörja och justera.
I samband med uppfinnandet av evighetsmaskinen förklarade en kusin för honom hur kemisk energi kan omvandlas till rörelseenergi. Kusinen tog bilmotorn som exempel på detta.
Den unge blivande bildoktorn gick till biblioteket och frågade efter en bok om hur bilar fungerar. Och på den vägen är det.
Vilken är den finaste bilen?
– Vilken är den godaste maten? Det är svårt att svara på en sådan fråga, men visst har jag favoriter.
Bosse Bildoktorn börjar nu resonera kring den maträtt som han skulle kunna tänka sig att äta varje dag. Det är janssons frestelse och till den vill han ha en OP Andersson och en god öl (gärna en Innis & Gunn). Han gör en jämförelse med en bil som han skulle ha varje dag och som han precis som janssons frestelse inte skulle tröttna på.
Valet faller på en Landrover Defender, den ursprungliga Landrovern.
Vid festligare tillfällen skulle Bildoktorn gärna äta en älgstek med goda tillbehör och ett gott riojavin. Bilen till dessa festliga tillfällen är en Jaguar XJ6 med rak sexa.
När Bosse Bildoktorn Andersson vandrar i naturen får maträtten vara en abborre som stekts över lägerelden. Fisken sköljs ner med vatten (efter middagen blir det dock gärna en värmande Laphroaig). Den matchande bilen till abborren och lägerelden blir en Morgan.
– En klassisk Morgan byggs fortfarande som de gjorde 1936.
Att alla tre bilar är engelska är ingen tillfällighet. Bildoktorn är hängiven anglofil.