– Återkopplingen från er är mycket värdefull. Den gör att vi kan fokusera på rätt saker för att ge er ännu bättre service, säger Christina Gortcheva, avdelningschef på Enköpings kommuns byggavdelning.
I den senaste enkäten har de lokala företagen gett kommunens service ett högre betyg jämfört med tidigare och framförallt upplever företagen att servicen har förbättrats inom bygglov.
– Vi gläds åt att vårt utvecklingsarbete har börjat ge de effekter vi strävar efter. Sedan 2016 har Nöjd Kund Index ökat från 36 till 58, säger Christina Gortcheva.
Det har varit en utvecklingsresa där byggavdelningen metodiskt arbetat för att förenkla för kunden och digitalisera bygglovsprocessen. En kreativ dialog förs också regelbundet i ett samarbete med representanter från lokala byggföretag och bygghandlare. I dag underlättas bygglovsärendena av startmöten mellan sökande och handläggare, ibland redan innan ansökningarna har lämnats in. Så fort ett ärende inte ser ut att kunna lösas tillräckligt smidigt via mejl eller telefon kallar handläggaren till ett personligt möte.
– Vi har också arbetat mycket med en guide på vår webbplats som ska göra det enklare att förstå vad som gäller för ditt byggprojekt och vilka handlingar du behöver skicka in, säger Christina Gortcheva, och fortsätter:
– Men vi har mycket att fortsätta jobba med för att underlätta för företagarna. Med utgångspunkt från enkäten analyserar vi resultaten och arbetar ständigt för att förbättra servicen.