Diem har under sina femton år gått från en liten redovisningsbyrå till en digital ekonomibyrå med 21 anställda som erbjuder fullservice inom redovisning, rådgivning, löneadministration och bokföring. En av de senaste rekryteringarna är Helena Bengtson Wackt som gick från att vara ekonomichef på Sparbanken i Enköping till kontorschef på Diem.
– Jag började i kassan 1989 och firade 30 år på Sparbanken i Enköping 2019. I samband med att jag skulle fylla 50 år kände jag att det var dags att pröva något nytt. Många av våra kunder samarbetade med Diem, de var ett trevligt gäng och jag hade goda erfarenheter av att de levererade bra underlag och i tid. Lite på chans slängde jag iväg en blänkare till Elisabeth via Facebook och vips kom jag på ett bananskal in i deras rekryteringsprocess av en kontorschef. Så en lycklig slump gör att jag är här nu. Det jag märkt direkt är att Diem varit lite för blygsamma med att berätta om hur bra vi är, det ska jag försöka ändra på. Vi har otroligt kompetenta medarbetare inom redovisning, rådgivning och löner, och har ett bra erbjudande vad gäller digitalisering av företagets ekonomi, berättar Helena.
Mer tid med kunder
Diems resa till idag började med att Karin Haeger, Elisabeth Ohlström och Pia Wahlberg lärde känna varandra som kollegor på ett stort revisionsföretag i Enköping.
– Vi hade många idéer om hur vi kunde utveckla redovisningstjänsten och kände att vi skulle kunna erbjuda en bättre tjänst till kunderna om vi startade eget och så föddes Diem, berättar Karin.
Vad var då nytänkande med Diems sätt att arbeta?
– Vi såg att vi kunde ge ett mer personligt bemötande och möta kunden på ett mer informellt sätt. Genom att vi engagerar oss i företagarens verksamhet får vi en bättre förståelse för de utmaningar som finns och kan ge råd om hur de kan förbättra sin lönsamhet med mera. Dessutom tog vi med oss den stora byråns syn på behovet av kompetensutveckling, berättar Karin.
Tre år efter starten växte teamet med Inger Torstensson som blev ny delägare.
– Jag jobbade på en revisionsfirma i Uppsala och träffade Karin, Elisabeth och Pia på ett affärsnätverk i Enköping. Det klickade direkt! Jag kände att idén med fokus på personligt bemötande med en prisbild som passade bättre in på ägarledda företag var helt rätt. När jag började på Diem fick jag också med mig flera stora kunder och även en kollega, säger Inger.
Personliga som en liten byrå med bred kompetens som en stor byrå
Under åren har Diem sedan vuxit med en eller ett par anställda om året. Tack vare ett digitalt arbetssätt har Diem kunder i hela Mälardalen, såväl som i andra delar av Sverige.
– Fördelen med att vara en större ekonomibyrå är att vi kan täcka upp för varandra under semestertider och sjukdomar. Dessutom finns det möjlighet till specialisering inom HR, bokslut med mera. Vi är inte billigast på marknaden, men kan därför satsa på kompetensutveckling av våra anställda och kan hålla den höga kvalitet vi utlovat våra kunder, berättar Karin.
En del av det personliga bemötandet är att Diem gärna arbetar ute hos kunden.
– Det blir effektivare och tätare samarbete om vi sitter hos kunden istället för att sköta all dialog via mejl eller telefon. Det kan handla om punktinsatser kring en arbetstopp eller löpande uppdrag som redovisning eller lönehantering då vi är på plats hos kunden några dagar i veckan eller månaden. Vi är företagarens och företagets bollplank i ekonomiska frågor och genom att arbeta på plats hos kunden kan vi även lättare identifiera hur rutiner och uppgifter kan utvecklas, berättar Inger.
Digitalisering ger mer tid till rådgivning
2018 digitaliserade Diem hela sitt arbetssätt och kan nu se över kunders hela ekonomihantering. Digitaliseringen möjliggör även för Diem att nå ut till en bredare kundkrets.
– Vi är en av Uppsala läns största renodlade redovisningsbyråer och genom att vi kommit så långt med digitaliseringen spelar det ingen roll om vi ligger 40 mil eller 4 km från kunden. Vi arbetar redan idag med flera kunder i Uppsala och vill gärna hjälpa än fler företag utanför vår hemmaplan i Enköping och Bålsta-området, berättar Helena.
– En fördel med att kunna digitalisera kunders ekonomihantering är att det blir mer effektivt och att det finns mer tid till rådgivning. Istället för att titta på underlag som visar hur det gått i efterhand kan du med en digital ekonomi se trender i realtid. Det gör att vi tillsammans med kunden kan titta på hur lönsamheten ska utvecklas, förklarar Inger.
Från pappershögar till attestering i solstolen
En kund som tagit resan från pappershögar och pärmar till digitaliserad ekonomi med Diem är Zober Måleri. Ägaren Gerry Thorsson berättar mer.
– Vårt företag hade växt snabbt och vi kände att vi behövde en snabbare respons än vad vår förra redovisningsbyrå kunde erbjuda. Resan med Diem har sedan 2017 verkligen varit magisk. Från början kom jag alltid förbi med mina pappershögar till Diem. Jag är verkligen inte den digitala typen och var väldigt svårflirtad när de föreslog att vi skulle börja jobba mer digitalt. Det som var bra var att jag fick köra det i små steg och började med fakturering i Fortnox. Sedan visade Inger och Nina på Diem hur det fungerar om man kör offerterna i Fortnox och hur enkelt det sedan är att omvandla offerten till en faktura. De fick mig att våga tro på möjligheterna i digitalisering och jag har inte ångrat mig en sekund, berättar Gerry.
Vad är den största skillnaden nu mot då?
– Jag har ju fått en sådan otrolig överblick jämfört med hur det var tidigare. Nu har jag stenkoll på kostnaderna i alla projekt, oavsett om det är en mindre renovering eller ett större nyproduktionsprojekt. Tidigare satt jag med miniräknare och summerade ihop allt själv utifrån postitlappar och kvitton. Nu behöver jag bara logga in och se hur det ser ut. Sedan spar jag både kostnader och så många arbetsmoment. För första gången har jag kunnat ha två veckors sommarsemester med familjen. Nu kan jag bara smita iväg en stund och sitta i solstolen och attestera fakturor. Då sommaren är vår högsäsong var det otänkbart förut då jag hela tiden var tvungen att åka och ha koll på brevlådan på kontoret. Och nu när coronan kom har vi kunnat ha en genomgång av pågående bokslut över datorn. Enda nackdelen med digitalisering är att jag inte har samma anledning att hälsa på hos Diem, det är alltid så trevligt. Nu får jag komma förbi och fika istället säger Gerry.
Hjälper till med både företagets och ägarnas ekonomi
På samma sätt som Diem hjälpt Gerry och Zober Måleri vill de nu hjälpa än fler ägarledda företag i hela Mälardalen.
– Vi vet att det finns många företag som skulle kunna ta hjälp av oss på samma sätt som Gerry har gjort. Förutom att vi hjälper till med företagets ekonomi, lönehantering och rådgivning ser vi även till att hjälpa till med ägarnas privatekonomi. Ta gärna kontakt med oss så ser vi hur vi kan hjälpa just er. Vi välkomnar företag från alla branscher att bli medlemmar i vår Diem-familj, berättar Helena Bengtson Wackt avslutningsvis.