Annonssamarbete med Almi

Få ditt företag att växa internationellt med hjälp av Almi

Företag i Uppsala län har tillgång till ett nätverk av partners som kan bidra till att utveckla internationella affärer. I artikeln delar tre företag med sig av erfarenheter från dialoger med Almi.

Företag som vill växa på en internationell marknad kan ha stort nytta av nätverket Regional Exportsamverkan i Uppsala län.

Företag som vill växa på en internationell marknad kan ha stort nytta av nätverket Regional Exportsamverkan i Uppsala län.

Foto: Adobe

Native2024-11-18 07:28
Detta är ett annonssamarbete.

Företag som vill växa på en internationell marknad kan ha stort nytta av nätverket Regional Exportsamverkan i Uppsala län. Det är ett nätverk som drivs av Almi, och där även Business Sweden, Exportkreditnämnden (EKN), Svensk Exportkredit (SEK), Enterprise Europe Network (EEN), Connect, Uppsala Innovation Centre (UIC), Stockholms Handelskammare och Region Uppsala ingår.

– Det är både kul och spännande att få hjälpa företag i olika branscher att växa internationellt, säger Linus Andersson på Almi. 

Boka ett kostnadsfritt möte med Almi här!

undefined
Linus Andersson är rådgivare på Almi, och kan hjälpa till att diskutera möjligheter och risker med en satsning på en internationell marknad.

Ett företag som haft dialog med Almi är Nitrocapt, som utvecklar teknologi för att elektrifiera tillverkning av konstgödsel, så att tillverkningen blir gasoberoende och mer kostnadseffektiv. 

– Vi ha fått värdefull input från Almi om allt från internationella affärer till finansiering, säger Björn Lindh, Strategy Director & Vice CEO på Nitrocapt. 

undefined
Björn Lindh är Strategy Director & Vice CEO på Nitrocapt. Det spännande bolaget elektrifierar tillverkningen av konstgödsel.

Nitrocapt har även introducerats för andra aktörer i nätverket, som kunnat bidra med insikter kring potentiella framtida marknader. 

– Vi tycker att samarbetet med Almi alltid är pragmatisk och lösningsorienterat. Jag skulle definitivt rekommendera andra som vill utveckla sitt företag att ta en dialog med Almi, fortsätter Björn.

Den första dialogen med Almi är alltid gratis och det är aldrig för tidigt att ta en dialog med Almi.

– I det samtalet kan vi fånga upp hur möjligheterna att växa internationellt ser ut. Ibland kanske man behöver bygga bolaget lite starkare först. I andra fall kan man satsa internationellt redan från dag ett. Det beror lite på hur förutsättningar i företaget ser ut, säger Linus Andersson. 

Boka ett möte med Almi här!

I samtalen med Almi kan företag få värdefulla inspel kring både möjligheter och risker. 

– Tillsammans kan vi bolla möjligheter med nya exportmarknader, eller diskutera nya satsningar på befintliga marknader. Finansieringen är ofta en knäckfråga, särskilt för bolag som vill introducera ny teknik. Almi fungerar som ett bollplank, och brukar vara ett uppskattat stöd, säger Linus. 

undefined
Grönovation har tagit fram en egenutvecklad teknik för hållbar vertikalodling. Sarosh Ramachandra är VD och grundare av Grönovation.

Ett annat företag som fått stöd av Almi och nätverket är Grönovation. Bolaget har tagit fram en egenutvecklad teknik för hållbar vertikalodling. Metoden har många fördelar – bland annat möjliggör den att jobba med många olika grödor, utan bekämpningsmedel samt att grödorna blir mer näringsrika i kontrollerad miljö. Under början av 2025 står den första delen av en större anläggning med tekniken klar utanför Uppsala. Grönovation kommer sälja genom återförsäljare som Sodexo, Uppsala Frukt & Grönt samt Grönsakshallen. Nästa steg blir att sprida tekniken till fler delar av världen. Bolaget har lån via Almi, och även fått råd i diskussioner kring internationella tillväxtstrategier. 

– För ett företag som Grönovation är det många frågor som behöver diskuteras med en kompetent partner. Almi har varit konstruktiva och stark bidragande till vår utveckling. Särskilt viktigt har Almis fokus på hållbarhet varit. Jag ser fram emot ett fortsatt samarbete, säger Sarosh Ramachandra, VD och grundare av Grönovation.

Ett tredje företag som Almi stöttat är Readily, som tagit fram en ny teknik för att snabbt kunna identifiera infektionssjukdomar. Målet är att sprida tekniken i världen och på så sätt bidra till att rädda liv. 

undefined
Ett tredje företag som Almi stöttat är Readily, som tagit fram en ny teknik för att snabbt kunna identifiera infektionssjukdomar. VD och grundare Liza Löf på bilden.
Regional exportsamverkan

Vill du veta hur ditt bolag kan växa internationellt?

Kontakta Linus Andersson eller Erik Axelsson på Almi direkt för en kostnadsfri dialog:

linus.andersson@almi.se  eller erik.axelsson@almi.se 

Du kan även boka ett digital möte här! 

Mer om Almi i Uppsala län 

Uppsala International Business Week 21-24 januari 2025 

Ett tillfälle att inspireras och nätverka för alla företag som vill växa på internationella marknader. Mer information och anmälan hittar du här!

Genom nedan projekt har vi kunnat stötta många SME företag, vill du veta mer kontakta oss på almi.se/uppsala så berättar vi hur vi kan stötta ditt företag.

Almi driver arbetet med Regional Exportsamverkan (RES) i Uppsala län. Partners i RES är Region Uppsala, Almi, EKN, SEK, Business Sweden, Connect, UIC, EEN & Stockholms Handelskammare.

Almis arbete med RES 2023-2026 syftar till företags- och affärsutveckling för hållbar tillväxt genom ökad internationalisering i små och medelstora företag i Uppsala län. Projektet finansieras av Region Uppsala, Tillväxtverket och Europeiska Unionen Regionala Utvecklingsfonden.  

Framgångslyftet är ett affärsutvecklingsprojekt i Östra Mellansverige med fokus på att förbättra de små och medelstora företagens hållbara tillväxt och konkurrenskraft. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering samt utveckla förmåga till omställning, förnyelse och förändringsledning. Detta i effektiv samverkan med och utveckling av omgivande stödsystem. 

undefined
Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Enköpingsposten.