Kristina Eriksson (KD) och Tomas Rådkvist (MP) skrev en insändare i EP 26 oktober 2019 att det var ett löfte att de skulle göra sitt yttersta för att se till att ett kulturhus på Joar står klart senast 2023.
Nu är det senaste beskedet att ett kulturhus kanske kan vara klart första halvåret 2025. Då har det gått 30 år sedan den första utredningen gjordes om ett kulturhus.
Senare samma höst lovade dock både Rådkvist och dåvarande kommunstyrelsens ordförande Ingvar Smedlund (M) i ett kommunfullmäktige att ett ombyggt Joar skulle vara klart 2023.
Mycket snack, lite mindre verkstad.
## Totalt 180 miljoner kronor ska ombyggnaden av det gamla medborgarhuset Joar Blå till Kulturhus Joar få kosta.
Ett rimligt antagande är väl att det blir en sisådär 10 procent dyrare, alltså uppemot 200 miljoner. Minst. Det vore mer förvånande om budgeten skulle hålla. Det vore i alla fall oförsiktigt att lova det.
## Tranemo kommun har anställt en kommunpoet.
En gång i veckan ska han på skattebetalarnas bekostnad, pengarna kommer från staten, skriva en dikt om någon eller något i Tranemo.
Här kommer gratis lite poesi om detta:
Enköping har så vitt jag vet, ingen skattebetald kommunpoet.
Det har däremot Tranemo.
Där skulle jag vilja bo.
## Eftersom kommunpoeten är en del av ett projekt som kostar 900 000 kronor har det brutit ut raseri på olika håll, men Tranemo har nu sannolikt för första gången omnämnts i riksmedierna. I alla fall i samma andetag som kultur.
Det är alltså en gigantisk PR-framgång och som det brukar heta så har det satt Tranemo på kartan.
Jag trodde det låg i Småland, men Tranemo ligger i Västergötland. Dock granne med både sussilull och sussilo.
## Också Strängnäs har en kommunförfattare. Också han (jodå, det är en han) betalas med statliga pengar.
## Strängnäs har för övrigt också gratis parkering i centrum, moderatledd kommunstyrelse och en simhall som är så liten att den knappt syns.
Hmmm.
## Enköping ligger på delad 67:e plats i Sverige när det gäller antalet laddbara bilar och elbilar.
Vi delar placeringen med Strängnäs (tänka sig) och Hammarö.
Solna är bäst. Där är 25 procent av bilarna laddbara. I Enköping är siffran 3,5 procent.
Det är för dåligt.
Om kommunen tillät gratis parkering i centrum för enbart laddbara bilar så skulle det nog bli sprutt på innehavet.
## Martin Wicklins Söndagsintervju i P1 med cyklisten Jenny Rissveds var lysande.
Det borde ingå i journalistutbildningen att lyssna på den intervjun. I ganska många andra utbildningar också, för övrigt.
Faktiskt även i allmänmänsklighetsutbildningen, om det nu hade funnits en sådan.
## Härjarö ska bli en kursgård för självutveckling och meditation.
Ägarna räknar inte med någon ekonomisk lönsamhet. Det låter lite…ähhmm, låt oss säga aningen svävande.
De skulle kanske kunna bygga en flumride där också?
## Det är inte världens största problem, det är förhoppningsvis tillfälligt och ni som bor i kransorterna struntar förmodligen fullständigt i det, men det drabbar ett antal affärsinnehavare i Enköping.
Trafikomläggningen och alla gatuarbetena inne i Enköpings stad är inget under av välplanering.
Det är som om någon vill att vi ska träna på trafikstockningar nu när vi ska bli en storstad.
## Jag vet en senväg som jag skam till sägandes tog med bilen genom Enköping i torsdags från lasarettet till Fjärdhundragatan utan att passera ett enda trafikljus, gatuarbete eller vägbula. Och ingen bilkö.
## Priset till veckans politiker går till Storbritanniens drottning Elizabeth II. (Jo, drottningar är faktiskt politiker också. Särskilt i Storbritannien.
Hon har tröttnat på världspolitikernas inaktivitet i fråga om att hantera klimatförändringarna.
Elizabeth blev filmad och inspelad av en mobiltelefon när hon var i Wales för att öppna parlamentet. Inför klimatmötet i Glasgow sa hon om politikerna: “They talk, but they don't do”.
Mycket snack och lite verkstad, alltså.
## Bara en sak till. Dessutom har hon vänligt men bestämt tackat nej till utmärkelsen ”Oldie of the year”, årets gamling.
Hon säger att hon inte anser sig gammal. Hon är ju bara 95.