Kommunfullmäktige i Enköping har för lite att göra. Antal ärenden räcker inte till för att fylla mötena med vettigt innehåll.
Senaste mötet stökades över på 61 minuter någorlunda effektiv tid (om man räknar bort den paus på 13 minuter som ett inbrottslarm stal från mötet).
Uppropet tog över tio minuter. Att fördela 15 medborgarförslag till respektive nämnd tog nästan fem minuter till.
Nio minuter ägnades åt att diskutera och avslå en motion från SD om ordningsvakter på Enöglaskolan.
Sju minuter gick till att diskutera och avslå en SD-motion om torget.
En minut gick åt till att neka Tomas Rådkvist (MP) att lägga ett yrkande, eftersom det faktiskt bara är tjänstgörande ledamöter som har den rätten.
## Debaclet med att tekniska nämnden inte skickat ut ett förslag om färdtjänsten på remiss till tillgänglighetsrådet och pensionärsrådet (mycket råd här, men så heter ju också tekniska nämndens ordförande Rådkvist) tog tio minuter att diskutera.
Beslutet blev återremiss, vilket är ett fint annat ord för att besluta att inte besluta något.
## Någon som tror att Tekniska nämnden kommer att ändra åsikt i själva beslutsfrågan när den inte ens brydde sig om att skicka frågan på remiss till berörda råd?
## Jag förstår att fullmäktiges ordförande Rolf Carlsson (S) nu föreslår att mötena också ska bli tillfälle för utbildning (än så länge oklart i vad) för ledamöterna, men det är väl knappast därför fullmäktige finns.
Det har, enligt lag, skapats för att fatta beslut.
## Det är mycket glädjande att det hade kommit in 15 medborgarförslag. Bra för demokratin. Bra jobbat, medborgare!
Det visar att det finns ett stort intresse för lokalpolitiska frågor.
## Till kommunfullmäktige i Enköping.
Här är ett medborgarförslag.
Jag föreslår att kommunfullmäktige hänskjuter alla medborgarförslag direkt till kommunstyrelsen för bedömning av vilken nämnd som ska utreda förslaget så att kommunfullmäktige senare kan besluta om medborgarförslagets förslag är genomförbart.
Bra va?
## Ska bli kul att se hur många av medborgarförslagen som blir verklighet.
## Fullmäktigeledamöterna skulle kanske kunna utbildas i att inte prata i mun på varandra, i synnerhet i coronatider.
## Har tiden stått still på biblioteket? Jag som trodde att just det fenomenet gällde Joar Blå.
## Enköping skulle kanske kunna spara in både tid och pengar genom att ställa in ett och annat fullmäktige i brist på arbetsuppgifter?
## Undrar ni vad som har hänt i fallet med Svensk Travsports utredning av Propulsion? Hästen vann Elitloppet på Solvalla i maj och tränas av Enköpingstränaren Daniel Reden.
Efter segern framkom det att Propulsion var nervsnittad och aldrig borde ha fått tävla i Sverige.
Svaret är ingenting, i alla fall inte utåt.
## Mer än att Svensk Travsports säkerhetschef, som tillät Propulsion att starta, har avgått alternativt fått sparken.
Och att Svensk Travsport nu också ska inrätta en tjänst som chefsjurist. Den tjänsten verkar, för att uttrycka det milt, behövas.
Utredningen som skulle vara klar på någon vecka är inte färdig än. Senaste budet är slutet på oktober.
Travförbundet sitter i dyngan och där luktar det inte särskilt gott.
## Samtalstonen inom Upplevelsenämnden verkar dessverre ha inspirerats av argumentationstekniken i amerikanska presidentkandidatsdebatter.
## Det blir intressant att läsa Socialdemokraternas och Nystart Enköpings svar på insändaren om simhallen som Ingvar Smedlund (M) och Tomas Rådkvist (MP) skrev i EP i torsdags.
Smedlund och Rådkvist anser att det är just Socialdemokraternas och Nystarts fel att simhallsbygget har blivit dyrare än budgeterat.
## Jag skrev för fem år sedan så här:
”Politikerna måste lita på expertis vars kompetens politikerna inte kan bedöma.
Simhallsbygget blir dyrare än vad någon kalkyl säger nu. Oavsett var simhallen ska ligga.”
Den såg jag verkligen komma.
## Bara en sak till. Veckans roliga nyhet:
Det var nära ögat, men till slut lyckades i alla fall pensions- och livförsäkringsförvaltarbolaget Änke- och pupillkassan höja återbäringsräntan till åtta procent, trots coronakrisen. Bra jobbat.
Jo, det är faktiskt sant. Den finns.